Ennyivel jobb lehetne egy Porsche

2009.12.10. 11:00

Csak a hajtáslánc átalakításával 10%-nyit javult a Cayenne V8 fogyasztása – persze, akkor lehet igazán spórolni, ha van miből.

A CO2ncept-10% elnevezésű tanulmányt szakmai közönség előtt mutatták be: az ATZ/MTZ Congress közönsége találkozhatott vele – azaz elsősorban autó- és motortervező mérnökök. Őket pedig jobban érdekelte a lényeg: hogyan lehet 10%-ot faragni a fogyasztásból. A tanulmányt készítő Schaeffler Group nagy vonalakban el is mondta, hogy miképp érték el ezt az eredményt. Kicserélték a változó szelepvezérlés állítórendszerét hidraulikusról elektromechanikusra, csökkentették a vezérlés belső súrlódását, görgős helyett kétsoros golyóscsapágyakat szereltek a differenciálművekbe, és más, hasonlóan lényegtelennek látszó módosítások egész sorát végezték még el az egész hajtásláncon, jelentősen csökkentve ezzel a hajtás által elnyelt teljesítményt, ami végülis az átlagos fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mérséklődéséhez vezetett.

A koncepcióautó létezése azt bizonyítja, hogy még számos kihasználatlan lehetőségük van az autógyártóknak, ha a fogyasztás és a hatékony működés elsődleges tervezési szemponttá válik. A motor és a hajtás – főleg ha olyan komplikált, mint a Cayenne-é, komoly mechanikai veszteséggel működik, és ezek a veszteségek egy kis odafigyeléssel a töredékükre csökkenthetők.