Eladják a legritkább Ford sportkocsit

2009.12.22. 10:18

A GT90 tanulmány 15 éves, de még mindig újnak néz ki, és csupán ez az egy példány létezik belőle, így várhatóan ölni fogják érte egymást a gyűjtők.

Az autó már sajátos formavilága miatt is kuriózumnak számít. Ez volt az egyik első, élekkel és nagy íves felületekkel tagolt formavilágú Ford. A háromszögletű hátsó lámpákhoz és kipufogóhoz hasonlót azóta sem igen csinált más (talán a Hondát leszámítva a mostani Civickel, igaz, ott szimpla háromszögek vannak), de akkortájt, a Focus első generációjának megjelenése előtt három évvel egész elképesztően hatott az egész formaterv. A GT90 egyébként azon ritka tanulmányautók közé tartozik, amelyek tényleg működnek is, igaz, nagyon sok alkatrésze a korszak más autóiból származik.

A V12-es motor, amely a korabeli állítások szerint 720 lóerő és 900 Nm leadására képes, nem kis részben a hozzá illesztett négy kicsi turbófeltöltőnek köszönhetően valójában két, 4,6 literes Lincoln V8-as blokk, egy-egy hengerpárjától megszabadítva (követik, ugye, (8-2)+(8-2)=6+6=12), összetoldva, egy kis löketű, egyedi főtengellyel. Az ötfokozatú FFD-Ricardo váltó és a futómű viszont egy az egyben a Jaguar XJ220 szupersportkocsiból érkezett. Ugyanakkor a karbonszálas váz és a szintén műanyag karosszéria teljesen egyedi darab, és az autóba több olyan megoldást is beépítettek, amelyek csak az elmúlt négy-öt évben váltak megszokottá – így például van benne tolatókamera és oldalsó távolságérzékelő is.

Azt nem tudni, hogy a GT90 valóban képes-e elérni a 409 km/h-s elméleti végesebességét, vagy hogy milyen érzés vezetni, de ez a potenciális vásárlók számára nem is olyan lényeges. A tanulmány ma már autótörténelmi darabnak számít – ha mással nem is, azzal, hogy 1995 januárjában hatalmas feltűnést keltett, és így inspirációt adott a jövő autótervezőinek munkájához, mindenképp hozzájárult a fejlődéshez. Ráadásul a Ford eddig páramentesített raktárban tárolta, így gyakorlatilag olyan, mint újkorában, így felbecsülni sem merjük, hogy mennyi lehet az értéke.

Az árverést lebonyolító RM Auctions még nem közölte a kikiáltási árat, de abban biztosak vagyunk, hogy dollárban is hétszámjegyű összeggel kezdődhet a licit. Az aukciót január 22-én tartják Arizonában, akkor kiderül, hogy mennyire tartják érdekesnek az egyedi Ford sportkocsit a gyűjtők.