Rekord-üzemanyagár 2010-re

2010.01.01. 15:51

320 forint fölé emelkedett egy liter benzin ára – így fizetjük meg a költségvetés falánkságát, és ez még csak a kezdet.

Az egyik árnövelő tényező a jövedéki adó növelése: a kormány döntése alapján a benzinre 10%-kal, a gázolaj 8%-kal több adót vetnek ki, ami a benzin esetében 14, a gázolajnál 9 forintnyi azonnali áremelkedést jelentett. Így már az év első napjaiban érezhetően drágább lett a benzin, mint bármikor korábban: kb. 320 forintot fizethetünk literjéért, míg a gázolaj ára 295 forintig emelkedik. Eddig 2008 júniusában volt a legdrágább egy liter 95-ös, de akkor is csak 317 forint volt a Mol által közölt hivatalos kiskereskedelmi ár.

Egyes elemzők szerint azonban később még ennél is többet fizethetünk a kútoszlopoknál, mivel több gazdasági tényező is ezt a lehetőséget teszi a legvalószínűbbé. Egyrészt maga a nyersolajár is növekedhet, mivel a világgazdaság 2-3%-os várható növekedése a kereslet erősödését eredményezheti, másrészt a forint gyengülése is felfelé hajthatja az árakat. A legvalószínűbb változatnak az tűnik a GKI Energiakutató Kft. előrejelzése szerint, hogy az újév során 15-20%-kal lesz magasabb a benzin és a gázolaj előállítási ára, mint 2009-ben volt, ami könnyen jelenthet az év közepére 350 forint feletti literenkénti árat a kutaknál.

Ha a bizonytalan előrejelzéseket nem nézzük, csak az év eleji adóemelés hatását, akkor is több tízezer forinttal drágul a közlekedés az átlagember számára éves szinten. Számoljunk 15 ezer kilométeres átlagos futással, 8 literes fogyasztással 100 kilométeren, és a tavaly októberi 290 forintos, illetve az év eleji 320 forintos benzinár különbségével – ez éves szinten 30 ezer forint többletkiadást jelent, ha valaki benzines autóval jár. Ugyanilyen paraméterek mellett, az októberi 274 forintos, és az év eleji 300 forintos gázolajárral számolva dízelmotoros autóval is 26 ezer forinttal több marad a kútnál. Ráadásul az egyes töltőállomásoknál 10-30 forintos eltérés is előfordulhat a Mol bázisárához képest.

Emlékszünk még, néhány éve megérte átruccani Szlovákiába, Romániába vagy Ukrajnába tankolni, ha a pesszimista jóslat bejön, 2010-ben is gyakran látott vendég lehet a magyar autós a határközeli kutakon. Azonban a mostani adóemelés nem fogja radikálisan átrendezni a helyzetet, hiszen ahogy az Index és a Portfolio megírta, ezzel az emeléssel is csak erős középmezőnyben szerepel a hazai üzemanyagár. Furcsa módon a környező országok közül mindössze Ausztriát előzzük meg most az adóemeléssel, de ott sem olcsóbb a benzin annyival, hogy túlságosan sokaknak érje meg átmenni tankolni. Romániában például eddig is olcsóbb volt az üzemanyag, a különbség most egy picivel még nagyobb lett.

Ha 350 forint lesz a benzin

Fogadják szeretettel 2010 autósokat nyomorgató rendelkezései között a jövedéki adó emelését, az új kresz és a teljesítményadó mellett.