Farmotoros Wankel-hibrid

2010.03.03. 12:20

Teljesen egyedülálló koncepcióval robbant bankot az Audi a hibridpiacon. A környezetkímélő, többmotoros autók hagyományaival szakítva ismert részletmegoldások bizarr összelegózásával idézik meg az autóipar mérföldköveit - egyetlen tanulmányautóban.

A nemrég bemutatott A1 héja alá e-tron fantázianévvel olyan hibrid hajtásláncot passzírozott az Audi, amit mostanában bővített hatótávolságú elektromos autónak hívnak. Ha erről a Chevrolet Volt jut eszünkbe, nem tévedünk nagyot. Az intenzíven reklámozott amerikai tanulmányautóhoz hasonlóan itt is egy nagy, T alakú akkucsomagot bújtattak az autó alá, jórészt a hátsó ülés alatti üregbe.

Ennél nagyobb érdekesség, hogy a hajtáslánc benzinmotorja egy 254 köbcentis, egytárcsás Wankel-motor. Ezt az elvet annak idején az NSU vezette be, meglehetősen szerény sikerrel, majd a csődbe ment márkát az Audi vásárolta fel. Sokadik és egyetlen, ma is gyártott reinkarnációja a Mazda RX-8, ami köztudottan nem az étvágytalanságáról híres. Ezért érdekes ötlet, hogy megpróbálják felhasználni egy kifejezetten környezettudatos autóban. Valószínűleg a kompakt felépítés és a hagyományos motorokhoz képest csekély súly csábította a konstruktőröket a forgódugattyús elv felé.

Az autóipari kuriózumokat halmozva a kompakt Wankel-motort a hátsó tengely fölött helyezték el. A magyar autósnak elő is jöhetnek a jó öreg farmotoros Skodához fűződő emlékei, de ha hozzátesszük, hogy a 102 LE-s rövid idejű csúcsteljesítményre képes villanymotor az első tengelyt hajtja, minden a helyére kerül.

A közölt adatok tekintetében remélhetjük, hogy nem csak egy meghökkentő tanulmányautóról van szó, hiszen a 250 km-es hatótávolság, amelyből 50 km tisztán elektromos üzemben teljesíthető és az 1,9 literes fogyasztás, ígéretesnek tűnik.