Ilyen egy sportkocsi 23 személynek

2010.03.25. 16:24 Módosítva: 2010.03.25. 16:24

Első látásra nem könnyű megállapítani, hogy mi ez: alig magasabb egy személyautónál, és úgy megy, mint egy sportkocsi, de hat kereke van és 15 méter hosszú.

A készítői egyszerűen csak Superbusként emlegetik a szörnyeteget, amelyhez hasonló sem nagyon épült még közúti közlekedésre. Az elnyújtott testű, alacsony karosszéria halványan egy repülőgép törzsére vagy valami kísérleti mágnesvasútkocsira emlékeztet. A nagyrészt karbonszálas műanyagból épített szerkezet sofőrje ül legelöl, középen, egy vadászrepülő-kabintetőre emlékeztető felnyitható üvegbura alatt, az utastérbe pedig nyolc pár felfelé nyitható ajtón át lehet bejutni. A leghihetetlenebb persze a jármű hossza: az önhordó héjszerkezetre épülő Superbus durván 15 méteres, és a hat kerékből négy hátul, míg kettő legelöl található. Az egészben az a legszebb, hogy még csak a környezetet sem szennyezi: 250 km/h-s végsebességét villanymotorok segítségével érheti el, amelyek egy hatalmas Li-ion akkucsomagból táplálkoznak. A kis légellenállású jármű egy töltéssel állítólag 210 kilométert tehet meg.

Nem csak a neve sugallja, hogy a Superbus menetrendszerű személyszállításra is alkalmas. A tervek szerint így is üzemelne a jármű, mint egy autóbusz: az utasok e-mailben vagy SMS-ben jelezhetnék közvetlenül a járműnek, hogy hol kívánnak fel-, illetve leszállni, ez után a beépített számítógép kiszámolja a legrövidebb utat, és sorban felveszi, illetve a céljuknál leteszi az utazni vágyókat. Elvben, persze, hiszen még az első prototípus is épp csak építés alatt áll: a Delffi Műszaki Egyetem oktatói és diákjai dolgoznak azon, hogy minden rendszere tökéletesen működjön.

Azt még nem tudni, hogy a Superbus valaha is betölti-e az elméletben neki szánt szerepet, de biztos, hogy a holland autóipari mérnökpalánták számára jó tanulópénz lesz, hiszen számtalan olyan korszerű megoldás kifejlesztésében vehetnek részt – az elektromos hajtásláncétól a különböző radaros és kamerás biztonsági berendezésekéig –, amelyekhez hasonlókon legfeljebb nagy autógyárak vagy autóipari beszállítók tervezőközpontjaiban dolgozhatnának szigorú titoktartási kötelezettség mellett.