A gázpedálbotrány sem ölte meg a Toyotát

2010.05.11. 14:28

Bár az utóbbi hónapok eseményei komolyan megtépázták a japán gyártó hírnevét és bankszámláját egyaránt, úgy néz ki, ennyi még nem elég, hogy veszteségessé tegye a céget.

A márciusban lezárt 2009/2010-es üzleti év 209 milliárd jen – átszámítva 1,78 milliárd euró vagy 490 milliárd forint – adózott nyereséget hozott a vállalatnak, annak ellenére, hogy a 10 millió autót érintő visszahívás költségei az év második felét terhelték. Mindez a nagyobb piacokon tapasztalható kereslet-növekedésnek és néhány újabb típus sikerének köszönhető. Ilyen a Toyota Prius harmadik generációja, amelyet mintegy 6 hónap várakozási idővel szállítanak.

Tavaly ilyenkor még 461 milliárd jen veszteséggel zárta a pénzügyi évet a cég – nagyrészt a hitelválság kiváltotta pániknak köszönhetően –, de a hatékony költségcsökkentő program mostanra meghozta a várt eredményt. 2009 és 2010 márciusa között 7,237 millió Toyota fogyott világszerte, de mivel a cég elérte, hogy 8 helyett már 7 milliós termeléstől nyereséggel működhessen, ennyi bőven elég is volt a pozitív eredményhez.

A japán gyártó nem számít az autóeladások érzékelhető növekedésére a következő pénzügyi évben, viszont a nyereség számításaik szerint legalább a duplája lesz az ideinek – ennyit számítana, ha 2010-et megúsznák tömeges visszahívás nélkül.