Elérkezett a Seat utolsó esélye

2010.05.14. 12:48 Módosítva: 2010.05.14. 12:48

Öt év alatt kellene nyereségessé tenni a VW spanyol márkáját. Még a vezérigazgató szerint is kicsi az esély a sikerre.

Az a kellemetlen igazság, hogy manapság már csak a Seaton veszít egy jelentősebb összeget a Volkswagen-csoport, miközben az összes többi, nagy sorozatot gyártó érdekeltségük termeli a pénzt. A wolfsburgi igazgatótanácsban azonban viszonylag türelmes emberek ülnek: a spanyol márka kap még egy utolsó esélyt, mielőtt felszámolják vagy eladják. Nem is akármilyen esélyt: ötévnyi fejlesztést és átszervezést finanszíroznak a németek, hogy ne kelljen amputálni a nagybeteg részleget. Az egyik komoly probléma a Martorellben működő gyártelep kihasználtságának növelése. Jelenleg mintegy 60%-on ketyeg, pedig az elemzések szerint a teljes kapacitásnak legalább a 90%-át kellene kihasználni ahhoz, hogy nyereséget hozzon. Így egyrészt csökkenteni kellene a működési költségeket, másrészt szükség volna legalább még egy népszerű típusra, amely itt készülhet. Ez utóbbi állítólag a fejlesztés alatt álló Audi Q3-as lehet, egy kompakt, ötajtós SUV.

Ugyanakkor ennyi biztosan nem lesz elegendő a fennmaradáshoz. „Nem támaszkodhatunk kizárólag a költségcsökkentésre” – mondta James Muir, a Seat vezérigazgatója, és bár nem fejtette ki bővebben, hogy mire gondolt, nyilvánvaló az igazság a szavai mögött. Érdekesebb, a többi VW terméktől jobban elkülönülő, ugyanakkor egyértelműen vonzó modellekre volna szükség a márka fellendítéséhez. Az Altea-Toledo-Leon egyterűvonal lényegében bukásnak tekinthető, hisz inkább elriasztotta a vásárlókat a sok egyterű-jellegű, egyforma autó, mint vonzotta volna. Az is a típusválasztéknak köszönhető, hogy – bár a Seat kapcsán mindig valamiféle sportosságot emlegetnek – a mai napig nem sikerült igazán dinamikus arculatot kialakítani a márkáról, hiszen az igazán széles rétegek számára elérhető alapmodellekben nincs semmi tűz, ugyanolyan tizenkettő egy tucat Volkswagen egyen-termékek, amilyeneket Skoda vagy a VW gyárt kissé eltérő csomagolásban.

Így az az érzésünk, a következő öt év típusfejlesztési stratégiáján múlik, hogy a Seatnak sikerül-e növelnie az eladásait, és ezzel biztosítani a túlélést, vagy eltűnik a spanyol márka a piacról, hogy nagyobb tér maradjon a házon belüli és házon kívüli konkurenseknek.