Véget érhet a parkolási mizéria

2010.05.21. 17:08

Máris van valami, amiben az összes párt egyetért. Majdnem.

A magáncégek "vircsaftjának" kíván véget vetni a parkolás területén a fideszes Rogán Antal és Kósa Lajos által benyújtott, közterületi parkolásról szóló törvényjavaslat, amelyet a Jobbik és az LMP is kész támogatni. Az MSZP vezérszónoka a javaslat csütörtöki általános vitájában úgy fogalmazott, hogy az szinte majdnem mindenben megegyezik a szocialisták korábbi elképzelésével.

ROGÁN: VÉGET ÉRHET A "MAGÁNCÉGEK VIRCSAFTJA" A PARKOLÁS TERÉN

A közterületi parkolással kapcsolatos fideszes törvényjavaslat egyik fő célkitűzése az, hogy véget vessen a "magáncégek vircsaftjának" a parkolás területén - közölte az indítvány egyik előterjesztője, Rogán Antal. A fideszes parlamenti képviselő elmondta: az új jogszabály értelmében parkolási szolgáltatást, parkolásüzemeltetést, -ellenőrzést csak maga az önkormányzat vagy az önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő, általa alapított cég láthatna el a jövőben. Rogán Antal - utalva az Alkotmánybíróság korábbi döntésére - hangsúlyozta: ha a Ház nem fogadja el időben a javaslatukat, akkor július 1-jével - főleg Budapesten - tarthatatlan és nehéz helyzet alakulhat ki a parkolásban.

FIDESZ: AZ ÚJ PARKOLÁSI TÖRVÉNY MEGSZÜNTETI A MULASZTÁSOS TÖRVÉNYSÉRTŐ ÁLLAPOTOT

A parkolás szabályozásáról szóló törvényjavaslat megszünteti a mulasztásos törvénysértő állapotot, és ha valamelyik pontja a gyakorlatban nem válik be, akkor mindenképpen módosítani fogják - mondta György István, a Fidesz vezérszónoka. Közölte, a törvénymódosítással az önkormányzatoknak lehetősége nyílik arra, hogy meghozzák a megfelelő rendeleteket. A javaslat rögzíti, hogy polgárjogi jogviszony jön létre a parkolást igénybe vevők és a parkolási cégek között, és szabályoz olyan kérdéseket is, mint a maximális parkolási idő és díjak. A javaslat arra is lehetőséget ad, hogy azokban a P+R parkolókban, ahol a terület őrzött, "minimális" díjat szedhessenek. Hangsúlyozta, minél hamarabb el kell fogadni a javaslatokat, mert nem fűződik érdek ahhoz, hogy ingyenessé váljon a parkolás.

MSZP: FONTOS KÉRDÉSEK MARADTAK KI A TÖREVÉNYJAVASLATBÓL

Az MSZP-s Horváth Csaba szerint bár a mostani javaslat majdnem mindenben megegyezik azzal, amit korábban az MSZP kidolgozott az előző ciklusban, de sok fontos kérdés kimaradt belőle. Úgy vélte, hiba volt eddig, hogy az önkormányzati bevételek útja, felhasználása, elszámolása nem volt átlátható, ezért most sarkalatos pont, hogy az önkormányzat saját számlájára folyjon be a parkolási bevétel, majd utána számoljanak el a parkolást végző céggel. Hozzátette, hogy csak az indokolt és tényleges költségeket szabad megtéríteni.

Horváth Csaba szerint a parkolás egy forgalomszabályozási eszköz, a parkolási díjak csökkentése azonban azt is kiválthatja, hogy jóval többen akarnak majd parkolni adott területre. A pótdíjazási eljárással kapcsolatban azt mondta: az lenne a méltányos, ha az üzembentartó lakóhelye szerint illetékes bíróság járna el az adott ügyben. Elmondta azt is, indokolt a 70 százalékos telítettségi szabályozás, hogy ne lehessen ott parkolókat kialakítani, ahol arra nincs szükség.

A KDNP a törvényjavaslat mielőbbi elfogadását kéri. Bagdy Gábor (KDNP) vezérszónoki felszólalásában a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat mielőbbi elfogadását kérte a többi parlamenti frakciótól. A leendő kormánytöbbséghez tartozó képviselő szerint erre azért is szükség van, hogy az önkormányzatoknak július 1-ig elegendő ideje legyen a felkészülésre, illetve saját rendeleteik megalkotására. Kiemelte: a javaslat alapvetően megfelel annak a kereszténydemokrata megfontolásnak is, hogy a közszolgáltatások esetén a lakosság ellátásának biztosítása, valamint a szolgáltatás magas színvonalának biztosítása az elsődleges szempont és a gazdasági érdekek csak ezután következnek.

A JOBBIK ALAPVETŐEN EGYETÉRT A KÖZTERÜLETI PARKOLÁST SZABÁLYOZÓ TÖRVÉNYJAVASLAT CÉLJÁVAL

Volner János (Jobbik) szerint pártja alapvetően egyetért a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat céljával, illetve eszközrendszerével. A Jobbik mindössze néhány olyan szempontot vetett fel az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságában, amelyeket szeretne bevenni a javaslatba - fűzte hozzá. A képviselő a Jobbik által szükségesnek tartott változtatások között említette többek között a parkolóhelyek tisztán tartásának, illetve hó- és jégmentesítésének előírását. Hozzátette: a Jobbik a környezetvédelmi tudatosság hangsúlyosabb megjelenését is szeretné elérni a javaslatban.

LMP: A KÖRNYEZET JAVÍTÁSÁT KELLENE SZOLGÁLNIA A FIZETŐ PARKOLÁSNAK

Az LMP szerint a fizetős parkolásnak elsősorban nem az önkormányzatok bevételeinek gyarapítását, hanem a városi közúti közlekedés arányának visszaszorítását, ezáltal a környezet állapotának javítását kellene szolgálnia. Jávor Benedek (LMP) a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat általános vitájában tartott vezérszónoki felszólalásában hangsúlyozta: pártja fontosnak tartja a parkolási tevékenységet végző cégek nyilvánosságának megteremtését is. Ezért egyebek mellett olyan módosító indítványt nyújtanak be, amelynek értelmében minden olyan szerződést nyilvánosságra kell hozni, amikor az önkormányzat a parkolási feladatok megoldására szerződik egy társasággal. Hozzátette: az LMP kész támogatni a "jogalkotási kényszerhelyzetben" szükséges javaslat életbe léptetését.