Olasz gépekkel folytatódik az IndyCar

2010.07.16. 16:08 Módosítva: 2010-07-16 16:08:34

A versenyautó-gyártás mikroszoftja, a Dallara szállíthat autókat minden csapatnak. Így olcsóbb lesz elindulni a versenyeken, legalábbis a szervezők szerint, és kiegyenlítődhetnek az esélyek.

Az együléses autók versenyei Észak-Amerikában sokat vesztettek a népszerűségükből az elmúlt másfél évtizedben. A két csúcssorozatból az egyik, a CART meg is szűnt néhány éve, az IndyCar pedig folyamatosan veszít nézettségéből. Így lassan elmaradoztak a szponzorok és csökkentek a közvetítési díjak, ezért a sorozat jövője került veszélybe. A fénykorban négy-ötféle karosszériát és ugyanennyi motort használtak a csapatok, így annak ellenére is sokféle versenygép futott, hogy a szabályok értelmében az összes alkatrész összevásárolható. Néhány éve azonban már csak egy motorszállító és két-három karosszériagyártó maradt. Ez utóbbiak azonban sokat költöttek a fejlesztésre, ami magasan tartotta az áraikat – ezért döntöttek úgy a szervezők, hogy egységesítik az autókat is.

Összesen öt cég jelentkezett a giga-megrendelésre – végül is több tucat autó leszállításáról volt szó évente –, és a tervek közt akadt néhány igazán formabontó is – például a DeltaWing repülő formájú autója. A győztes azonban a Dallara lett, az is nyilvánvaló, hogy miért. Az olasz cég hatalmas gyártókapacitással rendelkezik, hiszen tucatnyi versenysorozatot lát el autókkal. Formula–3-as autót már az 1990-es évek eleje óta nem gyárt más, de ők szállítanak a World Series by Renault, a GP2 és több amerikai sorozat számára is. Ez évente sok száz versenygép, ami ebben a műfajban olyan dominanciát jelent, akár a Toyota sokmilliós termelése a személyautók között. Így az olaszoknál adott a felkészült tervezőgárda, a megfelelő műszaki tapasztalat és a versenyautó-tömeggyártáshoz szükséges kapacitás.

Állítólag az új, szabványos versenyautó 40%-kal lesz olcsóbb, mint az aktuálisak, de emellett könnyebb, merevebb és biztonságosabb is. Gondolhatnánk, hogy túl egyformák lesznek az IndyCar versenyautók – bár eddig is inkább a szponzorfeliratok határozták meg a megjelenésüket –, de ettől nem kell tartani. Az új szabályok megengedik, hogy az autók burkolatát mindenki maga módosítsa a megadott keretek között, azaz a légterelő elemek biztosan eltérőek lesznek.

Egyelőre nehéz volna megjósolni, hogy az egyenversenygépek segítenek-e izgalmasabbá tenni a versenyeket és visszaszerezni a rajongókat, de legalább esélyt ad rá, hogy a jobb sorsra érdemes sorozat kitörjön a megszűnés felé vezető spirálból, amelyben most vergődik.