Megfogja az ESP a kígyózást?

2010.08.23. 06:41

Aki vontatott már a megengedettnél kicsit nagyobb sebességgel nehezebb utánfutót, trélert vagy lakókocsit, tudhatja, milyen dermesztő, amikor elkezd belengeni a fogat. Nem kell hozzá sok: egy kisebb kormánymozdulat, oldalszél vagy úthiba, máris kapaszkodhatunk a kormányba, ha elkezd ütemesen billegni a futó jobbra-balra. Észnél kell lenni, hogy egy jól irányzott fékezéssel lecsillapítsuk a kígyózást, különben könnyen lerántja a vontatmány az autót az útról.

Combi 15

Hogy ilyen kritikus helyzet elő se fordulhasson, arról kellene gondoskodnia a legújabb generációs ESP-k, vagyis elektronikus stabilizáló programok utánfutó funkciójának. Az autóba szerelt gyorsulásérzékelők és sebességszenzorok segítségével bizonyos típusoknál az elektronika felismeri, és célzott fékezéssel csírájában elfojtja az utánfutó lengését.

Ezt a rendszert tesztelte tíz autótípusnál az ADAC. Kiderült, hogy messze nem azonos módon avatkoznak be az elektronikus rendszerek, de legtöbbjük hatékony segítséget nyújt. Az autókat a lakókocsisok kedvenc típusaiból válogatták össze, így öt kombi és öt SUV mögé akasztották az 1600 kilós egytengelyes lakókocsit, amivel a bójákat kerülgették.

SUV 15

Általánosságban igaz, hogy akár ESP-vel, akár nélküle előnyös, ha minél nehezebb az utánfutó elé befogott autó. Valószínűleg részben erre vezethető vissza, hogy az öt SUV közül négy, a BMW X1, az Audi Q5, a Ford Kuga és a Volvo XC60 értékelést kapott, míg a kombik közül csak kettő, a Honda Accord és a Mercedes C osztály. A VW Tiguan és a Passat azért kapott csak közepes értékelést, mert túl erős fékezéssel avatkoznak be, ami veszélyes lehet a fogat mögött közlekedők számára. Majdhogynem vészfékezést hajtanak végre, amikor elkezd kígyózni a lakókocsi, pedig a többi példa mutatja, hogy ez nem feltétlenül szükséges.

A kombik között az Opel Insignia és főleg az Audi A4 azért nem érdemelte ki a osztályzatot, mert túl későn és túl gyengén avatkozik be az elektronika, ezért csak lassan csillapítja le a veszélyes lengést.

Olyan autókhoz, amelyek nem rendelkeznek utánfutót felismerő ESP-vel, utánfutóra utólag felszerelhető rendszereket is lehet kapni, amelyek az ADAC tesztje alapján szintén jelentősen növelik a biztonságot a vontatmány ráfutófékének működtetésével.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.