2010.09.30. 11:33

A Volkswagen lecseréli slágerszedánját, hogy könnyebben állja a versenyt az időközben jócskán megerősödött konkurenciával.

Nem könnyű eldönteni, hogy valódi újdonságról van-e szó vagy csupán modellfrissítésről. Az igazság valahol a kettő között van: a Passat méretein és az alapvető konstrukción nem változtattak a német mérnökök – ez abból is egyértelmű, hogy a karosszéria középső szekciója alig változott valamit –, de így is kicserélték a fél autót. Az effajta átalakítás egyébként megszokott a Volkswagennél: ugyanilyen viszonyban áll egymással a Golf ötödik és hatodik generációja, illetve a négyes és ötös Passat is. Ezzel lényegében meg tudják duplázni egy konstrukció életciklusát, jóval olcsóbban, mint ha hat-hét évente teljesen új autót kellene bemutatniuk.

Az új Passat formája természetesen követi a Volkswagen aktuális uniformisát: a vízszintesen rácsozott orr és a felfelé húzott trapézlámpák itt is felbukkannak, ahogy korábban a márka más modelljein is. Így sokadszorra nem valami érdekes, de már megszokhattuk, hogy a VW vezetői hisznek az egyenruhadizájnban. Arra azonban kétségtelenül elég lesz az átdolgozott orr- és farrész, hogy a vásárlók új autóként tekintsenek az ötszemélyes szedánra, illetve kombira, és végső soron épp ez volt a cél. Az azonos alapoknak megfelelően a Passat méretei alig változtak. Csak a hossza nőtt 4 mm-rel, de épp ugyanolyan széles és magas, mint az előző generáció.

A motorválaszték természetesen a legkorszerűbb VW-egyenmotorokból áll. A benzinesekbe 1,4 literes, 122 lóerős, 1,8 literes, 160 lóerős vagy 2 literes, 210 lóerős TSI turbómotorok kerülhetnek, egyedül a 3,6 literes, 300 lóerős, kis hengerszögű V6-os maradt a régebbi szívómotorok közül. A dízelválaszték az új 1,6 literes, 105 lovas TDI-ből, illetve a kétliteres, 140 és 170 lóerős, közös nyomócsöves négyhengeresekből áll. A motorok többsége DSG dupla kuplungos automatával és manuális váltóval is rendelhető. A belépő dízelt persze szupertakarékos BlueMotion csomagban is kínálják majd, így 109 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást és 4,1 liter/100 km-es átlagfogyasztást eredményez.

A Passat persze számos olyan műszaki megoldást tartalmaz, amelyet az elődmodell premierje óta mutatott be a cégcsoport. Így megkapja az XDS rendszert, amely az első kerekek fékezésével szimulálja az önzáró differenciálművet, de van benne fáradtságérzékelő rendszer és városi vészfékezési funkció is, amely 30 km/h-s sebességig automatikusan állóra fékezi az autót, ha balesetveszélyt érzékel a távolságérzékelős sebességtartó elektronika szenzorain keresztül. További érdekesség, hogy a kulcs nélküli nyitású szedán változatok csomagtérfedelét egy lábmozdulattal lehet nyitni, ami akkor jöhet jól, ha a tulajdonos egyedül szeretné bepakolni a csomagjait, és egyik keze sem szabad.

A Volkswagen középkategóriás szedánja eddig is a legkelendőbb modellek közé tartozott a kategóriában, és egy ilyen alapos felújítás után van rá esélye, hogy megtartsa piaci részesedését, annak ellenére is, hogy a Ford Mondeo, a Peugeot 508-as, az Opel Insignia vagy éppen a Skoda Superb igen erős konkurenciának bizonyult az elmúlt években. Ez persze nem jelenti, hogy a VW megúszhatja a fejlesztést, de az új műszaki alapokra épülő Passatra még legalább négy évet várni kell.

A Párizsi Autószalonon bemutatkozó 2011-es Passat forgalmazása Európa nagy részén novemberben kezdődik, bár egyes országokban a jövő év elejére is áttolódhat a piaci bevezetés. Ami az árakat illeti, az új modell elődjénél valamivel olcsóbb lesz, ha minden igaz. Németországban például 600 euró a különbség, ami 24 425 eurós, átszámítva 6,8 millió forint körüli alapárat jelent.

(A Párizsi Autószalonról később helyszíni tudósításokkal is jelentkezünk, két kiküldött kollégánknak, Papp Tibinek és Stump Bandinak köszönhetően.)

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.