Visszatér a turbó a Formula 1-be

2010.12.12. 11:39

Rövid, de velős volt a Formula 1 történetének első turbókorszaka.

Igen, már azt kell mondanunk, első, mert az FIA tanácsának döntése szerint 2013-tól ismét jöhetnek a feltöltős motorok.

Bő két év múlva, 2013-tól bizony hasonló motorok lesznek az F1-es gépekben, mint az utcai autók nagy részében. Persze csak a hengerek számát és a lökettérfogatot tekintve, hiszen a szabályok ezerhatszáz köbcentis négyhengerest írnak elő. Továbbá percenként tizenkétezerre korlátozzák a maximális fordulatszámot és engedélyezik a régóta belengetett turbófeltöltőt.

A szabálymódosítástól a hatékonyság növekedését várja az FIA: szerintük 35%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el a feltöltött motorokkal. Hogy ez milyen részét teszi ki egy Formula 1-es csapat teljes energiafelhasználásának, arról nem szólnak a hírek – környezetbarát F1-ről beszélni kicsit furán hangzik. Mindenesetre tovább csökkentik az évente felhasználható motorok számát is: 2013-ban öt, a következő évben már csak négy motort hajthat szét egy-egy pilóta.

Mint minden szabálymódosítás, ez is várhatóan újra fogja osztani a kártyákat a csapatok között. De az új koncepció nemcsak a motorfejlesztő részleget fogja megdolgoztatni, hiszen az eddigiektől jelentősen eltérő blokkok köré más kasztnit is kell majd faragni.