Forspeed: úgy tesz, mintha menne

2011.02.21. 16:03

Látványos, ahhoz nem is fér kétség, de használati értéket ne keressen benne senki. A Smart Forspeed huzatos, gyenge és túl apró, de nem is használati tárgynak, inkább szobornak készült – annak viszont épp megfelel.

A Forspeed megnevezés azt sugallja, hogy komolyabb sebességet is el lehet érni a kisautóval, sőt, a minimál-szélvédő és a masszív bukóívek láttán valami komolyabb turbómotor jelenlétére is következtethetnénk. Ehhez képest a tervezők egy villanymotorral oldották meg a hajtást, amely alaphelyzetben 40 lóerős, de a gázpedál tövig tiprására rövid ideig 47 lóerőt is leadhat. Ez felelőtlen száguldozásra több okból sem alkalmas. Egyrészt a 135 km-es hatótáv miatt, amely gyorsan a töredékére csökkenthető, ha a sofőr nem bánik óvatosan a gázzal, másrészt a 120 km/h-ra beállított végsebességnek köszönhetően.

A nyitott kétüléses elsősorban persze azért készült, hogy mutogassák, mire is képes most a Smart, ha villanyautó-építésről, illetve az ehhez kapcsolódó e-stílusról van szó. Használtak napcellákat, LED-et minden mennyiségben, villanymotor-forgórészre emlékeztető felniket, Apple-mintára sok fényes fehér és valamivel kevesebb világoszöld burkolatot – azaz csupa olyan részletet, amelyről ma azt szokás gondolni, hogy a szép jövőt testesíti meg.

A Smartnál eddig is kiálltak az elekrtomos hajtás, mint élhető jövőkép mellett, és a Forspeed egy újabb lépés ebben az irányban. Az azonban továbbra sem egyértelmű, legalábbis számunkra, hogy a villanyautó valóban a jövő útja-e, vagy csak egy tetszetős zsákutca, amely a divat lecsengésével újból háttérbe szorul.