Új szupermotor a Ferraritól

2011.02.21. 06:11


A 458 Italia és annak motorja után az olaszok megint valami nagy dobásra készülnek, erről mi sem árulkodik jobban, mint az a kiszivárgott, kétdimenziós rajz, mely egy merőben új, V8-as Ferrari motor szabadalmaztatási dokumentumaiból való.

Az újdonság azért annyira nem ismeretlen, de utcai autóknál eddig nem találkozhattunk a megoldással. Az elv a Fiat-csoport Multiair technológiáján alapul, mely merőben új oldaláról közelítette meg a változó szelepvezérlés megoldását. Apró eltéréseket azonban felfedezhetünk és éppen ezektől lesz az új motor más, mint bármelyik, eddig használt V8-as.

A Multiair esetében a vezérműtengely egy-egy nagynyomású, szolenoid-szeleppel ellátott aktuátoron keresztül vezérli a szívóoldali szelepeket, ez az elektrohidraulikus szívószelep-vezérlő rendszer aztán folyamatos, dinamikusan változó vezérlést tesz lehetővé. Ezzel nem csak üzemanyagot spórolhat meg, hanem optimálisabban használja ki a motor erejét.

A Ferrari hasonló elven nyitná-zárná új motorja szelepeit, azonban a Multiairtől eltérően nem elektromosan vezérelt hidraulikus, hanem pneumatikus rendszert alkalmazna, amely a Forma-1-es motoroknál már bevált. Ennek előnye, hogy a motor képes elérni akár a 20 000-es fordulatszámot is, ezt a hagyományos módon lehetetlen lenne, a szeleprugók egyszerűen nem bírnák követni ezt a szelepsebességet és a szelepek belebegnének. Ez katasztrofális következményekkel járhat, főleg, ha összeütnek a dugattyútetővel. A pneumatikus rendszer azonban sűrített levegővel működik, így ez a hibalehetőség nem áll fenn.

Mindez egybevágna azokkal az információkkal, melyek szerint a Ferrari egy kisebb hengerűrtartalmú, magas fordulatszámú és alacsonyabb károsanyag-kibocsátású V8-as motoron dolgozik. Ez a rendszer lehetővé tenné, hogy a teljesítmény- és fordulatszám növekedése mellett a jövőben is megfeleljen a leendő Euro-normáknak.

Kíváncsian várjuk a végeredményt, elvégre mi más pörögjön, ha nem egy Ferrari-motor?