Mennyi a veszteség egy villanyautón?

2011.04.06. 16:24

Ismert tény, hogy a jó akkumulátor, sőt, még a rossz is, pokoli drága, és a kisszériás gyártás sem alkalmas a profithalmozásra. De ennek ellenére sem gondoltuk, hogy ekkora bukás ma elektromos autót gyártani.

1

Az adatot a Fiat nagy kedvvel nyilatkozó vezérének, Sergio Machionnének köszönhetjük, aki elárulta, hogy az elektromos 500-ason, amelyet jövőre kezdenek gyártani, darabonként bő tízezer dollárt – átszámítva úgy 1,9 millió forintot – buknak. Mindezt úgy, hogy az autó ára képtelenül magas lesz, 46 500 dollár, ami az aktuális árfolyamon 8,6 millió forintnak felel meg. A Fiat azonban kényszerhelyzetben van: az amerikai kormány nyomására kénytelen null-emissziós autót gyártani. Az olasz cégnek persze megéri vállalni a veszteséget, hiszen az amerikai kormány igényeinek teljesítése ingyen Chrysler részvényekhez juttatja, de a nyereség kedvéért biztosan nem gyártanának elektromos autót.

Marchionne nyilatkozata annak fényében igazán érdekes, hogy a Nissan a nagyobb, szintén elektromos Leafet jóval olcsóbban kínálja. Lehet persze, hogy a japán cég ügyesebben válogatta meg a beszállítóit, de valószínűbb, hogy a Nissan is bevállal némi veszteséget azért, hogy elsőként kínálhasson családi méretű villanyautókat, és több évnyi előnybe kerüljön a konkurenciával szemben, már ami az elektromos autók gyártását és javítását illeti.

Valószínű, hogy az elektromos járművek gyártása ma még nem jó üzlet, de a gyártók láthatóan bíznak benne, hogy előbb-utóbb az lesz – akkor pedig az a gyártó lesz nyeregben, amelyik a kezdetekkor elvállalt némi veszteséget.