2011.04.15. 06:20

Korábban, amíg csak a vázlatokat láttuk, a Peugeot tanulmányautója csak egy újabb hobbiterepjárónak tűnt, de senki nem gondolta, hogy a francia gyártó, amelynek még egy valamire való luxusautója sincsen, ennyire saját közönsége fölé lő.

Az SxC ugyanis 4,87 méter hosszú, 2,035 méter széles és 1,61 méter magas, vagyis szélesebb és hosszabb, mint egy Porsche Cayenne, azaz egy olyan kategóriát próbálgat, amelyhez eddig semmi köze nem volt. Nem ez az első ilyen alkalom persze, 2006-ban például mutattak egy farmotoros luxusautót, akkorát, mint egy S osztályú Mercedes, de az egykori 908 RC dízel-középmotorjával komolyanvehetetlen volt már a megjelenése pillanatában is. Az SxC sokkal életszerűbb, bár itt is akadnak furcsa megoldások.

A forma egyértelműen az új Peugeot-stílust hozza a mélyedésben ülő oroszlánnal az orr-részen, a trapéz-hűtőráccsal és a szűk résnek tűnő első fényszórókkal. A forma persze nem mindenütt eredeti: az oldalablakok vonalvezetése egyértelműen BMW-s, és az autó ajtóin végigfutó élhez hasonlót is láttunk már másutt, de a kínai tervezők nem végeztek rossz munkát. Az SxC-t ugyais a Peugeot kínai központjában készült, bár arra a cég vezető formatervezője, Gilles Vidal ügyelt, hogy a márkára jellemző stílusjegyek ne szoruljanak háttérbe a sok ötlet között.

Érdekes, hogy a Peugeot hogyan képzel meghajtani egy ekkora autót. BMW négyhengerest építettek a tanulmányba, amely csupán 1,6 literes, de turbófeltöltéssel 218 lóerős. Ennyi persze kevés lenne, de itt is bevetik a Hybrid4 rendszert, így a hátsó kerekeket hajtó villanymotor révén 313 lóerő összteljesítmény is elérhető egy rövid ideig. Ennyi pedig már biztosan elég egy-egy komolyabb gyorsításhoz, még akkor is, ha ekkora darab vasat kell meglódítani. A rendszer persze tisztán elektromos üzemben is működhet néhány kilométeren át. A sok hókuszpókusz célja persze az alacsony fogyasztás: az SxC 5,8 literrel megy el 100 kilométert, és átlagban 148 gramm szén-dioxidot ereszt a levegőbe kilométerenként.

Erős a gyanúnk, hogy a Peugeot ezt a modellt is csak afféle erődemonstrációnak szánja, hiszen a nagy SUV-ok piacát meghódítani a semmiből épp olyan kemény dió, mint a luxusszedánokét – ez utóbbival pedig már többször próbálkoztak a franciák, hiába. Ugyanakkor több mint valószínű, hogy az itt megjelenő ötleteket kisebb modelleken még viszontláthatjuk.