Amerika kiszáll a Chryslerből

2011.06.03. 17:28

A válság majdnem elsöpörte a Chryslert, csak az állami segély, és egy csődeljárás segített. Mostanra azonban vége a krízisnek, és a vállalat nyereséges, így az állam kivette a pénzét belőle, részvénytöbbséghez juttatva a Fiatot.

Az Egyesült Államok összesen 12,5 milliárd dollárt folyósított a Chryslernek, nagyrészt a veszteséges működés fenntartására, de az összegből fejlesztésekre is futotta. Ennek az összegnek a nagy részét fizette vissza több részletben az autógyártó: legutóbb 7,5 milliárdot szolgáltattak vissza a kincstárnak, és ezzel kiegyenlítették a tartozásukat. Ezek után már csak a hat százaléknyi állami kézben levő részvény maradt, ezt veszi meg most a Fiat mintegy 500 millió dollárért. Így az államot már semmi nem köti a Chryslerhez, a Fiat viszont a cég részvényeinek 52%-át kaparinthatta meg. Emellett 75 millió dollárért jogot szerzett az olasz gyártó, hogy az UAW, azaz az amerikai autóipari dolgozók szakszervezete birtokában levő 45,7%-nyi Chrysler részvényt is megvegye, bár ezzel aligha sietnek, mivel egy ekkora csomag megszerzéséhez a mai árfolyamon több mint 4 milliárd dollárt kellene kifizetniük.

A bolton az amerikai adófizetők vesztettek, hisz mintegy 1,3 milliárd dollár végül is nem jött vissza segélyből – mondhatni ennyibe került, hogy a Chrysler túlélje a válságot, és Fiat-irányítás alatt újabb esélyt kapjon a hosszú távú fennmaradásra. Csak találgatni lehet, hogy a Fiat mennyire ragaszkodik a Chrysler teljes bekebelezéséhez, de kétségtelen, hogy kisebbségi részvényesek nélkül sokkal nagyobb döntési szabadságot nyerne.

Úgy tűnik, hogy a Fiat lassacskán összefésüli a Chrysler-csoport kínálatát a sajátjával: mostanra több, eredetileg amerikai típust is bemutattak Fiat vagy Lancia néven, és lassan elkészülnek az első Fiat-alapú Chrysler személyautók is.