Három új Saab jön? De hogyan?

2011.07.05. 13:20

Néhány napja még a Saab lehetséges csődjéről beszélt mindenki, most viszont új típusok kifejlesztését ígéri a vállalat vezetése. Vajon üres fogadkozásról van szó, vagy valóban találtak egy életképes üzleti modellt?

A három új modell tökéletes kiegészítője lenne a Saab aktuális kínálatának. A 9-1-es volna a belépőmodell, egy kb. 4,2 méteres kompakt luxusmodell, amelyet az Audi A3-as közvetlen ellenfelének szánnak. A másik két modell felülről illeszkedik a Saab választékába: 9-6X nagy terepjáró olyasmi méretű, mint a Mercedes GL, míg a 9-7, a több mint öt méteres luxusbálna a 7-es BMW vetélytársai közé tartozna. Mindez szépen hangzik, de három új típus kifejlesztése és legyártása euró-milliárdokba kerül, legalábbis papíron. A fedezet állítólag a kínai Pang Da és Youngman Lotus cégektől érkezne, bár eddig a két vállalat csupán mintegy 250 millió eurónyi befektetést ígért, ami még a Saab túléléséhez sem biztos, hogy elegendő.

A Saabnak persze nincs más lehetősége, hiszen a kínaiak nélkül még saját dolgozóit sem tudná kifizetni, nem is beszélve a beszállítókról. És ha a kínaiak valóban fizetik az új modelleket, azzal a svédek is jól járnak, hiszen a fejlesztés melléktermékeként elkészülhet a Phoenix néven ismert platform, amelyre a hírek szerint mindenféle méretű autó építhető, viszonylag olcsón. Így a 9-3-as, a 9-5-ös és talán még a 9-4X utódtípusának is meglesz a műszaki alapja, a Saab pedig minden eddiginél szélesebb modellpalettával próbálhat elindulni a növekedés irányába. A kínaiak is jól járnak, hiszen a pénzért cserébe versenyképes modelleket kapnának, amelyekkel a hazai piacon megpróbálhatnak versenyezni a külföldi luxusautó-márkákkal, a Buickkal, az Audival vagy a BMW-vel.

Ez persze az optimista forgatókönyv, ugyanis egyelőre hiányzik az egyenletből a kínai hatóságok jóváhagyása - anélkül a két kínai cég nem léphet - és néhány milliárd euró, amely évekre garantálná a Saabnak a túlélést. Persze vészmadárkodni sem szeretnénk - inkább csak türelmesen várjuk, hogy a holland üzletemberek mire mennek a GM által eldobott svéd autógyárral.