A drága autó mind biztonságos?

2011.08.25. 14:04

Többször feltettük már a kérdést, hogy jó-e a rendszer, ahol mindenki ötöst kap. Az EuroNCAP-nál mostanság egyre inkább ez a helyzet – nem véletlen, hogy ismét szigorítást terveznek.

A nyári törésteszt-sorozatban tíz autót vizsgáltak biztonsági szempontból, és csupán egyetlenegy, a Kia Picanto akadt, amely nem kapta meg az öt csillagot. A kiskocsi is csak azért csúszott le a legjobb minősítésről, mert az alacsony ár kedvéért az alapváltozatából kihagyták a menetstabilizáló elektronikát, különben megkaphatta volna az ötödik csillagot. Az Audi A6, a BMW X3, a Chevrolet Aveo, a Chevrolet Orlando, a Citroen DS5, a Hyundai i40, az Opel Ampera, a VW Golf Cabriolet és a VW Jetta ugyanakkor tökéletesen biztonságosnak találtatott a töréstesztek alapján.

Ha ennyi a kitűnő egy osztályban, akkor általában az értékeléssel van a baj, legalábbis ezt érzi az ember, hisz így az EuroNCAP-értékelés túl alacsonyra helyezett léce már nem tesz különbséget a legtöbb autó között, és így nem segít a vásárlóknak sem eligazodni. Talán érzik ezt a szervezet vezetői is, ezért szigorítást terveznek, bár megkérdőjelezhető, hogy a megfelelő irányba mozdul-e az értékelés. 2012-től a gyalogosvédelmi tesztek értékelését szeretnék nagyobb súllyal szerepeltetni a végeredményben, mivel ezen a területen az autógyárak alig fejlesztettek az elmúlt években. Ez persze érthető, hiszen míg az autók biztonsági szintjének emelésével arányban javítható a gyártó megítélése, ami az eladásoknak is jót tesz, annak aligha van reklámértéke, hogy az elgázolt gyalogos nagyobb eséllyel éli túl a karambolt. Egyes gyártók persze foglalkoztak a kérdéssel – az EuroNCAP az új Ford Focust említi, amely 72%-os eredménnyel végzett a gyalogosgázolási próbán – de a többség épp csak az elégséges szintet üti meg.

Valószínűleg jobban motiválná a gyártókat, ha a töréstesztek körülményeit változtatnák, például nagyobb sebességgel végeznék a frontális- vagy oldalütköztetéseket, hisz így kiderülne, hogy nagyobb sebességnél is jól védenek-e a ma még ötcsillagos autók. Ezzel a passzív biztonság további javítására ösztönözne az EuroNCAP, és folytatódhatna a verseny a gyártók közt, ami végülis a vásárlónak kedvez. Az viszont kétséges, hogy a gyalogos-gázolásos téma eröltetése sikert hoz-e, vagy az EuroNCAP-nak önként autót adni ugyanolyan gyorsan kimegy majd a divatból, ahogy annak idején a gyártók ráharaptak a lehetőségre.