Búcsúzik az utolsó klasszikus rendőrautó

2011.08.25. 16:11

Elképesztő, milyen sokáig húzta a Ford Crown Victoria, a legutolsó alvázas országúti cirkáló, amely már húsz éve is elavultnak számított. A rendőrségi változat bírta a leghosszabb ideig, hisz a primitív és pazarló, de masszív, erős és olcsó gépek minden másnál jobban bírták az éjjel-nappali használatot a hét minden napján.

A Crown Victoria a saját kategóriájában gyakorlatilag maga maradt a 90-es évek elejétől. A GM és a Chrysler inkább kivonult a cirkálópiacról, és a továbbiakban a hasonló felépítésű SUV- és pickup-stílusú modellek gyártására koncentrált. Csak a Ford tartott ki a bevált koncepció mellett: nagy V8-as motor, hátsókerék-hajtás, hatalmas szedánkarosszéria, merev hátsó tengely – amilyen a megelőző negyven-ötven évben az amerikai autók többsége volt. Mint kiderült, a Fordnak lett igaza. A civil vásárlók ugyan alig vettek már ilyen autókat – 2008 óta magánszemélynek nem is árulták – de a rendőrkapitányságok, a kormányhivatalok és a taxivállalatok továbbra is nagy mennyiségben rendelték a Crown Victoriát, még vagy húsz évig.

Talán folytatódhatott volna a típus karrierje, de a drága benzin, a szigorú biztonsági elvárások és az a törekvés, hogy a nagyvárosokban tisztább taxikat alkalmazzanak, mostanra mégis lehetetlenné tette a régi vágású modellt, így a jövőben már csak a Taurusból és az Explorerből épített rendőrautókat kínálja a Ford. A taxipiacot pedig a Tourneo Connect furgon egy átépített változatával próbálják megtartani. A rendőröket azonban nem lesz könnyű átszoktatni, hiszen a járőrkocsik mintegy 70%-a ma is Crown Victoria, és az idén 64 százalékkal emelkedtek meg a rendőrségi megrendelések, állítólag, mert a szervek készleteket halmoznak fel a bevált típusból.