Trolihanggal a Zöld Pokolban

2011.09.30. 13:49

A Radical-Toyotát ugyan nem tudták megelőzni a finnek, de az Electric RaceAbout így is hihetetlen időt ment a Nürburgringen.

A Nürburgring Nordschleifén, amely régóta a világ első számú nagysebességű tesztpályája, nemrég még a leggyorsabb utcai sportkocsik vetélkedtek a legjobb köridőért, és most a villanyautós tábor is itt vetélkedik. Az elektromos autók végsebessége nem mond semmit a dinamikájukról – ezt ugyanis elsősorban az áttételezés határolja be – egy köridővel viszont akár a benzines autókhoz is hasonlíthatók. A Nürburgring, mint helyszín, pedig adja magát, hisz mindenki itt teszteli legújabb fejlesztéseit.

Videó külföldről

A RaceAbout név a Helsinki Metropolia egyetem diákjainak munkáit takarja – korábban egy gyors, középmotoros roadster viselte a nevet, legutóbb azonban egy teljesen új, tisztán elektromos sportkupé kapta meg. Az E-RA formai szempontból talán nem olyan kiforrott, mint az elődje, viszont szintén hihetetlenül gyors: négy villanymotorja összesen 408 lóerős, és 3200 Nm nyomatékú, így az 1700 kilós gép 6 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, maximális sebessége 244 km/h, és egy töltéssel elvben akár 200 kilométert is megtehet.

Az utcai használatra is alkalmas prototípus talán lehetne könnyebb fürgébb is, ha nem hordozna egy meglehetősen nagy, 33 kWh-s Li-titanát akkucsomagot, de ennyi kellett az elfogadható hatótáv eléréséhez. Így sem lassú azonban, ami a Nürburgringen ki is derült: 8 perc és 42,72 másodperc kellett a 20,8 kilométeres kör megtételéhez, azaz jócskán rávert a Peugeot EX1-esre (9'01,3”). A Toyota EV P001 idejét ugyan nem fenyegette az E-RA, de a Radical versenygépből épített prototípus nem is nevezhető utcai autónak.

Egyelőre bizonytalan, hogy a jelenlegi villanyautó-lázból mi marad, de az biztos, hogy gyors autót villanymotorral is lehet építeni – sőt, talán könnyebb is, mint benzinmotorral – a kérdés csak az, hogy lesz-e, aki hajlandó kifizetni az akkumulátorok ma még elképesztő árát.