2012.01.13. 06:23

A Peugeot és a Citroen Európa második legnagyobb autógyártóját alkotja, de úgy néz ki, ez most inkább hátrány, mint előny. A cég ugyanis nagyon érzékeny a kontinens autópiacának változásaira, így tavaly 1,5%-ot csökkentek az eladások. Így most spórolni próbálnak, és új partnert keresnek a költségek további csökkentésére.

A francia gyártó talán az egyik utolsó piaci szereplő a Fiat és a Chrysler összebútorozása után, amely ilyen szoros függőségben vagy egyetlen autópiactól. Kínában, a Közel-Keleten és Latin-Amerikában ugyan vannak érdekeltségei a PSA csoportnak, de a távoli országokban eladott autók mennyisége nem mérhető az Európában értékesítettekéhez. A helyzetet jól jellemzi, hogy 1,5%-os csökkenés Európában nagyobb kárt okozott, mint 10,8%-os eladásnövekedés a többi földrészen.

Egy komolyabb felvásárláshoz nem elég tőkeerős a cég, a Mitsubishiben pedig hiába próbáltak részesedést szerezni korábban, így egyelőre marad a partnerkeresés a hasonló méretű cégek között, illetve a működési költségek lefaragása. Komoly fejlesztési partnerként a Fiat-Chrysler a legvalószínűbb választás, bár szóba jöhet még a BMW is, de egy ilyen jelentősebb összebútorozás a megállapodás megkötése után évekkel érezteti a hatását. A költségcsökkentés viszont már rövid távon is eredményes lehet: a cég 6000 főt tervez elbocsátani, és ezzel, illetve a gyártás racionalizálásával már az idén vagy 800 millió eurót szeretne megspórolni a vállalat vezetősége.

A PSA most gyakorlatilag lépéskényszerbe került, hiszen Európa újabb krízisben van. Egyelőre az sem biztos, hogy a közös valuta megmarad, így az elemzők, és maguk a gyártók is további kereskletcsökkenést prognosztizálnak a következő egy-két évre. Ez persze a konkurenciát is érinti, de nem azonos mértékben, hisz az európai gyártók zöme több autót ad el nagy exportpiacokon, mint helyben.