2012.01.20. 14:45

A 2011-es évben ismét megkeveredett az autógyártók globális sorrendje. Bár a pontos számokat még nem hozta mindenki nyilvánosságra, úgy néz ki, tavaly az amerikai GM adta el a legtöbb autót – 9,02 millió darabot világszerte. A második a Volkswagen lett, bő 8 millió autóval, a Toyota pedig a harmadik helyre csúszott, 7,8-7,9 millió eladott autóval.

A japán gyártó gyenge szereplése jelentős részben persze annak köszönhető, hogy az év elején a Japánt ért környezeti katasztrófa, és az ebből fakadó atomerőmű-baleset fogta vissza a termelést, később pedig a thaiföldi Toyota bázis működése állt le az árvizek miatt, így a kereslet egy részét nem sikerült kielégíteni. Így a japánok joggal remélik, hogy a következő év kedvezőbb eredményeket hoz majd – akár a világelsőséget is visszaszerezhetik. A General Motors eredményei persze így is figyelmet érdemelnek. A gyártó a világteremelés 11,9%-át adta tavaly, ami 7,6%-os növekedést jelent a 2010-es eredményekhez képest. Különösen a Chevroletnek ment jól, hisz a teljes mennyiség több mint fele, 4,76 millió autó származott a márkától.

A következő évekre előre jósolni nagyon nehéz lenne, az azonban biztos, hogy a Toyota és a Volkswagen is jelentős növekedést vár. Ugyanakkor a gazdasági háttér meglehetősen bizonytalan: Európa a saját válságával küzd, amelyről még nem lehet tudni, hogy mennyire mélyül el, és ez hogy hat az autógyártásra. Kínában pedig egyre inkább a hazai gyártók támogatása kerül előtérbe, azaz a nagy nemzetközi cégek ott is az eddigi elképesztő ütemű piacbővülés lassulására számíthatnak.