Ez lenne az új magyar Mercedes?

2012.01.31. 14:30

Amióta csak gyártják, a Mercedes terepjárója osztrák termék – részben a fejlesztést is a Steyr végezte annak idején – de úgy hallani, Stuttgartban fontolgatják, hogy elköltöztessék a gyártást Grazból Kecskemétre. Az elsődleges cél persze az, hogy a Mercedes olcsóbban jusson a kész autókhoz, ezért hozták fel ezt a lehetőséget a Magna-Steyrrel folyó tárgyalások során.

A G osztályból nem készül sok, éves szinten átlag 4-6000 példányt készítenek a terepjáró különböző katonai és civil változataiból, de a jelen gazdasági helyzetben így sem mindegy a Mercedesnek, hogy mennyit keres a méregdrága típus darabján. Ennek érdekében próbálják megpuhítani a Magna-Steyrt, amely a gyártást végzi: a Mercedes vezetői új szerződést próbálnak kicsikarni a kanadai-osztrák partnerből. A jelenlegi szerződés ugyan 2015-ig érvényes, de állítólag bármikor, bármelyik fél felbonthatja. A németek így hozhatták fel, hogy esetleg Magyarországra költöztetnék a gyártást, ha az osztrákokkal nem sikerülne megegyezni.

A kecskeméti Mercedes üzem persze nem ideális helyszín, hiszen a B osztály nagy tömegű gyártására szánt szerszámok nem alkalmasak a kis sorozatban készülő terepjárók előállítására. Azaz a Mercedes alighanem veszítene rajta, ha beváltaná a fenyegetést – egy új üzemrészt kellene felépíteni, és felszerszámozni, ami sokkal többe kerül, mint amennyit nyernének a dolgon – de nyilván képesek lennének áthelyezni a gyártást, ha a szükség úgy hozza. A valószínűbb forgatókönyv az, hogy a Magna-Steyr belemegy a szerződés átfogalmazásába, és kisebb haszonkulccsal ugyan, de tovább gyártja a G osztályt.

A típus 1979 óta van piacon, de ma is töretlen népszerűségnek örvend. Ez részint annak köszönhető, hogy időközben afféle kultusztárgy lett belőle, részint annak, hogy még ma is elsőrangú munkaeszköz: terepjáró képességei ma is az élvonalba tartoznak. Ráadásul a katonai változata iránt is töretlen a kereslet. Mostanság épp Tunéziával tárgyalnak egy nagyobb tételről, de 2008-ban az osztrákok is vettek 1200 példányt. A G osztályból eddig mintegy 220 ezer példányt készítettek, és 2012-ben 8500 darab eladását tervezik.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.