Újra nyereséges a Chrysler

2012.02.02. 16:17

A Chrysler már a Mercedes irányítása alatt elképesztő összegeket nyelt el, és a csődeljárás után sem javult sokat a helyzet, de most már kezdenek látszani a Fiat menedzsment átszervezésének eredményei. Mindezt ráadásul úgy sikerült elérni, hogy az új modellek még nem is kerültek piacra.

Ha van a pénznyelőnek autóipari megfelelője, az egyértelműen a Chrysler. A legkisebb detroiti autógyártó az elmúlt évtizedekben többször is a csőd szélére sodródott, és csak az amerikai állam tőkeinjekciója mentette meg a megszűnéstől néhány éve. Most azonban úgy tűnik, a cég a Fiat irányítása alatt kezd magára találni. Erre utal legalábbis, hogy 2011-ben már 183 millió dollárnyi nyereség származott a vállalat működéséből. Ez autóipari léptékben ugyan nevetségesen kevés – a méretei alapján a Chrysler ennek a tízszeresét is könnyedén megkereshetné, és még az sem számítana kiugróan jó eredménynek – de azt jelzi, hogy a detroiti autógyártó profitált az autópiac válság utáni fellendüléséből.

A kedvező eredményt, amelyet 1,37 millió autó értékesítése mellett ért el a cég, ráadásul a hitelválság előtt kifejlesztett, mára nem éppen friss modellekkel sikerült elérni. Az elmúlt években csupán modellfrissítésekre telt a cégnek, a Fiat műszaki alapjaira épített új modellek közül az első, a Dodge Dart épp csak bemutatkozott. A fellendülés persze csak akkor folytatódhat, ha a Chrysler csoport választékát is meg tudják újítani a következő években, de nyereséges működés mellett több juthat fejlesztésre is.

A Chrysler a következő évtizedben a tervek szerint teljesen összeolvad a Fiattal – lassanként a típusfejlesztési feladatokat is összevonják, és egyetlen nemzetközi kínálat kialakítását tervezi a két cég közös vezetése – ami az amerikai vállalat túlélése szempontjából is létfontosságú, hiszen így versenyképesek maradhatnak az olyan óriásokkal szemben, mint a Toyota, a Volkswagen vagy a Renault-Nissan.