Két liter benzin elég száz kilométerre?

2012.02.29. 06:15

A Toyota Prius eddig is elég takarékos volt, de az új, konnektoros változat elméletben hihetetlenül étvágytalan tud lenni – legalábbis ha az elhasznált áramot nem számoljuk.

A Priust eddig Ni-MH akkumulátorral gyártotta a Toyota, amely ugyan kevésbé érzékeny, mint a Li-ion akkuk, de hogy megbízhatóan működjön, teljes töltési-merítési ciklusokat igényel, így hálózatról való utántöltésre lényegében alkalmatlan. Mostanra azonban a Toyota is elkészült a saját konnektorról tölthető, lítium-akkumulátoros Prius változatával, amely még gazdaságosabb lehet, mint a korábbiak. Most az is kiderült, hogy ez számszerűen mit jelent, legalábbis az európai mérési szabványok szerint.

A hivatalos adatok szerint töltött akkumulátorral a Prius Plug-in Hybrid 2,1 liter/100 km-es fogyasztási átlagot érhet el, és 49 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást. Ez persze nem jelenti, hogy ilyen átlagot tudna produkálni száz kilométeren, hisz az akku, amelyet 90 perc alatt lehet újratölteni, mindössze 25 km-re elegendő energiát képes tárolni. Miután a külső forrásból származó energia elfogyott, a rendszer a megszokott hibrid üzemmódban működik tovább – ilyenkor a szabványos vegyes ciklusban mérve még mindig csupán 3,7 litert fogyaszt 100 km-en, ami 85 g/km-es szén-dioxid-emisszióval jár. Az autó így elvben akár 1237 km-t is megtehet egy tank benzinnel, ami igen jól hangzik.

Az eredményekkel az az egyetlen probléma, hogy tapasztalataink szerint az európai szabvány mérési ciklus és a valóság között komoly szakadék húzódik: a gyakorlatban az autók fogyasztása akár az elvi értéknek akár a másfél-kétszerese is lehet. Ettől függetlenül valószínű, hogy a konnektoros Prius valóban érezhetően takarékosabb lehet, mint a jelenleg forgalmazott kivitel, amely a gyári adat szerint is 4 literrel megy el 100 kilométert.