Most már jöhet a Peugeot Astra

2012.03.01. 13:21

Ami tegnap még csak pletyka volt, mára ténnyé változott: a GM és a Peugeot közösen próbál hatékonyabbá válni Európában. Az amerikaiak az Opelen akarnak így segíteni, a Peugeot pedig saját kis válságából remél kiutat a GM segítségével.

Az együttműködés kiteljesedése persze ezúttal is hosszabb távon várható – legalább három év kell, mire elkészülnek az első közösen fejlesztett típusokkal – de vannak olyan részei a megállapodásnak, amelyeknek már rövid távon is lehet hatása. A Peugeot számára ilyen az is, hogy 7%-nyi részvényt elpasszolnak az amerikaiaknak, amiből befolyik néhány százmillió euró, de ennél sokkal nagyobb haszonnal kecsegtet a közös vásárlás. A PSA és az Opel együtt lép majd fel a beszállítókkal való tárgyalások során, ami a becslések szerint 125 milliárd dollárnyi rendelési állományt jelent egy évben – ez pedig a GM szerint önmagában is évi kétmilliárdos megtakarítást hozhat, egyszerűen a jobb alkupozíciónak köszönhetően.

A hosszabb távú tervek persze sokkal látványosabbak: a két gyártó használná egymás platformjait, illetve közösen fejleszthetne, ami  mindkét vállalatnak hasznos lehet. A Peugeot és a Citroen elsősorban kisautó-fejlesztésben erős, míg az Opelnél készül a General Motors számára az alsó és felső középkategóriás modellek szabvány padlólemeze, így elvben jól kiegészítheti egymást a két fejlesztőcsapat. A Corsa épülhet Peugeot alapokra, míg a Peugeot nagyobb modelljeit Astra és Insignia alapokra ültethetik. Ha ez a folyamat lezajlik – amihez minimum hat év kell – akkor már azonos üzemekben készülhetnek az Opel, Peugeot és Citroen modellek – ekkor merülhet fel a nagyobb arányú gyárbezárások lehetősége is, amely további megtakarításokat jelenthet.

Az Opellel való megállapodás persze csak részben hoz megoldást a Peugeot rövid távú gondjaira, hisz a cégnek nagyjából egymilliárd euróra volna szüksége, hogy ellensúlyozza az eddig elszenvedett, és a közeljövőben várható veszteségeket. Ezt állítólag újabb részvénycsomagok eladásával próbálnák fedezni, ám úgy tűnik, a Peugeot család, amely eddig a PSA csoport 30,3%-át és a cégen belüli szavazati jogok 45%-át birtokolta, mindenképp úgy próbálja előteremteni a pénzt, hogy közben megőrizze az autógyártó irányítását. Ennek érdekében a GM-mel kötött megállapodásban is kikötötték, hogy az amerikai félnek nem lesz beleszólása a Peugeot-Citroen irányítását érintő ügyekbe.