Végtelenül ormótlan, végtelenül célszerű

2012.07.07. 07:33

Valószínűleg nincs furcsább járműkategória a japán Kei autóknál. A korlátozott méretek és a fokozódó igények olyan kompromisszumokra vezetik a japán tervezőket, amelyeket európai szemmel nagyon nehéz megemészteni. Még akkor is, ha a célszerűségük megkérdőjelezhetetlen.

Kiváló példa erre a Honda N Box+ nevű képződménye, amely egy robogó és egy turistabusz keresztezéséből létrejött öszvérnek tűnik. Gombméretű kerekeket és rövid, keskeny karosszériát használtak, hisz ezt diktálják a japánban adókedvezményes kategóriára vonatkozó előírások. De hogy a helykihasználás maximális legyen, az oldalfalak függőlegesek, és az autó magasságát már-már ésszerűtlennek tűnő mértékben megnövelték. Még a szélvédőt is alig döntötték meg, az autó orra pedig feltűnően rövid. Az összkép groteszk, de érthető: így alakíthattak ki már-már emberi használatra is alkalmas méreteket belül. Az N Box+ ráadásul tolóajtólkkal, teljesen nyitható hátfallal, sőt, a csomagtartóból kihúzható rámpával segíti a felhasználók életét, üléseiből pedig ágynak is használható nagy sík felület alakítható ki, ha a szükség úgy hozza.

A különlegesen sokoldalú Honda kisautó ráadásul meglehetősen népszerűnek ígérkezik. Az egyszerűbb kivitelű N Boxból fél év alatt vagy 100 ezer példány készült – abban nincs rámpa, és még néhány apróság – és nem meglepő módon elsősorban városi családok keresik. Ahogy a Kei kategória legtöbb képviselője, a doboz-Honda sem lesz elérhető Japánon kívül, legfeljebb szürkeimport révén juthat el néhány jobbkormányos közlekedésű piacra.