Erdélyben épülhet az új BMW gyár?

2012.10.03. 17:23

Még tavasszal röppentek fel az első hírek a BMW terjeszkedési elképzeléseiről - annyi biztos, hogy olyan helyet keres a bajor gyártó, ahol a lehető legolcsóbban készíthet évente 300-350 ezer autót. Olcsó munkaerő pedig Közép-Európában van a legközelebb. Most úgy néz ki, a Temes megyei Lugos is eséllyel pályázik a BMW üzemére.

Bár az európai autópiac válsága még talán el sem érte a mélypontot - egyelőre folyamatosan csökkennek az eladások a kontinens szinte minden országában - a BMW a Mercedeshez hasonlóan a kapacitás és az eladások növelésére készül. Új, fronthajtású típusokkal tervezik 1,67-ről 2 millió darabra növelni az eladásaikat 2016-ig, ehhez pedig kevés a jelenlegi gyártókapacitás. Ráadásul az új, olcsóbb típusok csak úgy hozhatják az elvárt nyereséget, ha olcsóbban készülhetnek, mint eddig - így kerül a képbe Közép-Európa. A BMW legutóbb 2001-ben keresett helyszínt frissen telepítendő autógyárának, de akkor Magyarország vagy Szlovákia helyett a Németország keleti részén fekvő Lipcsét választották.

Most azonban valószínűbb, hogy Kelet-Európa lesz a helyszín, és az itteni országok között komolyabb a verseny, mint valaha. Románia korábban a szükséges infrastruktúra hiányosságai miatt szorult háttérbe Szlovákia és Magyarország mögött - pedig a Mercedes gyárat is igyekeztek Kolozsvárra csábítani - de úgy tűnik, a dél-erdélyi autópálya, amely jövő tavaszra teljes egészében megépül, most versenybe hozhatja Erdélyt. A legújabb hírek szerint a BMW már tárgyalásokat folytat a Temes megyei Lugos polgármesteri hivatalával egy száz hektáros terület bérléséről, ahol megindulhatna a beruházás.

A BMW-nek persze még van ideje döntést hozni, hisz elegendő, ha a gyár építését 2013-ban elkezdik, sőt, a piac változásai könnyen el is téríthetik a céget a kelet-európai terjeszkedés gondolatától. Elképzelhető, hogy jobban járnak, ha ott bővítik a kapacitásukat, ahol jobbak az eladási lehetőségek is, például Mexikóban, vagy a Távol-Keleten.