Karbonszálat minden autóba

2012.10.10. 16:52

Eddig úgy tűnt, a versenyautókon kívül csak a legdrágább utcai modellekben bukkanhatnak fel a könnyű és merev karbonszálas karosszéria- és vázelemek. A Ford, és több más, nagy német vállalat azonban kidolgozta az eljárást, amellyel a karbonszálas elemek nagy tömegben is gyárthatók lehetnek.

Az egyik első próbadarabot egy Focus orrán mutatták meg a Composites Europe nevű műanyagipari rendezvényen. A fényezetlenül matt fekete alkatrész hosszas fejlesztőmunka eredménye, amelyben a Fordon kívül az Aacheni Egyetem kutatói, és több kisebb-nagyobb vegyipari vállalat is részt vett. Köztük a Henkel, az Evonik, az IKV, a Composite Impulse és a Toho Tenax. A nagy újdonság nem az, hogy el tudják készíteni a karbonszálas elemet, hanem az, hogy a gyártási időt sikerült drasztikusan lerövidíteni. A pontos trükköt egyelőre nem ismerjük, de a lényeg, hogy eddig egy nagyobb karbon alkatrész elkészítése csak kézi munkával volt lehetséges, és akár több napig is eltarthatott. A Ford szerint az új eljárással a gyártási idő annyira lerövidül, hogy könnyedén integrálható lesz a megszokott autó-előállítási folyamatba. És mivel az alapanyagok – maga a karbonszál-szövet és az azt összetartó műgyanta – eddig sem voltak különösebben drágák, a közeli jövőben akár a karosszéria-elemek többségét is gyárthatják szénszálas anyagból.

Az előnyök egyértelműek: az autók tömegét akár több száz kilóval is csökkenthetik, de emellett a szénszálas anyagok merevebbek és jobban ellenállnak a mechanikai hatásoknak az acélnál, és nem hajlamosak a korrózióra sem. Azt egyelőre nem árulták el, hogy a 2010 óta futó fejlesztéstől mikor várható kézzel fogható eredmény, de a konkrét program 2013 szeptemberéig biztosan folytatódik.