Autógyártók nyakig a szószban

2012.10.16. 18:31

Meglepő, de még csak nem is azok a vállalatok zuhantak a legnagyobbat, amelyek a leghangosabban kiáltanak segítségért. Mindenhol a Peugeot válságáról hallani, pedig a múlt havi eredmények alapján a Renault, a Fiat, az Opel és a Chevrolet, illetve a Ford sokkal rosszabb helyzetben van.

A Renault zakója a legfeltűnőbb: 11%-os piacszűkülés mellett 29%-kal csökkentek a francia gyártó eladásai. Nem tudni, ez minek köszönhető – talán a korosodó kínálatnak, amely épp megújulás előtt áll – és a franciáknak egyébként is stabilizálja a helyzetét a Nissan profitja, de nem csoda, hogy szorosabb együttműködésről beszélnek a franciák többi partnerükkel, és persze a költségek csökkentése is napirenden van.

Ha nem is ilyen mértékben, de a Fiat is nagyon zuhant: 19%-kal kevesebb autót adtak el egy hónap alatt szeptember folyamán, mint egy évvel korábban. Ez jelentős veszteséget hozhat, bár a vállalat igazgatója, Sergio Marchionne abban reménykedik, hogy jövőre csökkenthetik a veszteségeket. Itt is a Chrysler jó amerikai szereplése tarthatja felszínen a céget a következő években – egyébként egy ekkora válság önmagában a Fiatot talán el is sodorná. A GM és a Ford sem áll sokkal jobban Európában. Az Opel és a Chevrolet együtt 16, a Ford 15%-os eladás-csökkenéssel szembesült a múlt hónapban, és mindkét gyártó 1 milliárd dollár körüli, vagy afeletti veszteségre számíthat európai részlegétől.

Az érdekes az, hogy bár a Peugeot-Citroen kapcsán már a csődről beszélnek, a cég nem is vesztett annyit, mint konkurensei: 8,6%-kal csökkentek az eladások, ami a piac egészéhez képest kifejezetten jó eredmény. Ugyanakkor a PSA-nak nincs mibe kapaszkodnia: teljes egészében európai szereplésétől függ a sorsa, ezért tartják úgy, hogy nagyobb bajban van, mint a piac bármely más szereplője.

Elemzők szerint az európai autópiac a belátható jövőben nemigen talál magára: a legoptimistábbak három szűk esztendőt, a pesszimistább forgatókönyvek szerint azonban akár 5-6 évbe is beletelhet, mire az eladások ismét elérik a 2008 előtti szintet. Így alkalmazkodni kell az új helyzethez – aki pedig képtelen erre, az bezárhatja a boltot.