2013.03.21. 05:41

Egy izraeli cég fejlesztette, és a helyi határőrség kísérleti jelleggel már használja is a Guardium UGV nevű járművet, amely teljes egészében gépi irányítású – élő sofőrnek nincs is benne hely. Egyelőre a felderítés a feladata – azt egyelőre nem tudni, hogy tervben van-e a felfegyverzése.

A jármű, amely egy magas felépítményű quadra emlékeztet, egy G-Nius nevű cég terméke, az irányítását végző program viszont a Ben-Gurion Egyetem egy kutatócsoportjának műve. A 2008-ban indított program eredménye egyelőre tíz fegyvertelen megfigyelő jármű, amely mindenféle külső irányítás nélkül végzi a dolgát ritkán lakott határszakaszokon. A program háromrétegű: a legalsó szint felelős az alapvető irányítási funkciókért, kormányoz, gyorsít, fékez. Ezt egy olyan programrész irányítja, amely a GPS jelei és a betáplált koordináták alapján meghatározza a követendő útvonalat. A legfelső szint már döntéseket is hoz: ez dolgozza fel a kamerák és egyéb érzékelők jeleit. Itt dől el, hogy az akadályokat milyen manőverekkel kerüli ki a jármű, ahogy az is, hogy hol áll meg illegális határátlépők, vagy egyéb gyanús dolgok után kutatni.

Félsivatagi körülmények között működni látszik az önjáró határőr-autó, de persze van hozzá olyan irányítóegység, amelyen keresztül be lehet avatkozni a működésébe. Erre néha szükség is van – váratlan körülmények meg tudják zavarni a program működését – de a tervezők szerint egyre kevesebb az ilyen helyzet. A határőrzésen kívül elvileg arra is alkalmas, hogy kommandós csapatok mozgását támogassa: a kamerákon kívül egy komplikált mikrofon-rendszer is felszerelhető rá, amely képes pontosan meghatározni egy lövés kiindulópontját. Forgalmas utakon persze nem közlekedhet a Guardium, ahhoz nem elég jó az önirányító rendszer, de ahol használják, erre nincs is nagy szükség.

Hogy hova vezet ez a fejlesztés, azt egyelőre legfeljebb sejteni lehet, de a Terminátor filmek szuperfejlett gépeitől látszólag még messze állunk, vagy legalábbis szeretnénk ezt hinni.