Csak kölcsönbe kapható a takarékos VW?

2013.05.29. 05:52

Az XL1 nagyon drága, lényegében kísérleti technika. Nem is készül belőle sok: első körben csupán ötven példány, továbbiakat azonban csak akkor készítenek, ha van rá igény. És úgy néz ki, ezeket sem akarja eladni a cég, ami ilyen esetekben egyáltalán nem szokatlan.

A VW hasonlóan járna el, mint a Ferrari annak idején az FXX-szel, vagy a General Motors az 1990-es évek közepén bemutatott EV1-es villanyautóval: bérbeadnák egy nagyobb összegért, de egyetlen példányt sem értékesítenének. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a gyártónak ilyenkor nem kell gondoskodnia garanciáról, hosszú távú alkatrész-ellátásról és szervizhálózatról, sőt, ha úgy döntenek, hogy lezárják a projektet, az összes autót begyűjthetik. Ezen felül könnyebben gyűjthetnek adatokat a járművekkel kapcsolatban, hisz azok formálisan mindvégig a cég tulajdonában maradnak, így – legalábbis elvben – egyetlen példány sem kerülhet ki a vállalat látóköréből.

A GM EV1-ből egy sem maradt az utakon. Azt is csak bérelni lehetett.
A GM EV1-ből egy sem maradt az utakon. Azt is csak bérelni lehetett.

Akad néhány hasonló példa, amely jól mutatja, hogy mire számíthat, aki XL1-est vásárol. Ilyen a General Motors EV1 sztorija: az áramvonalas, elektromos hajtású típust 1996-ban kezdték gyártani, és összesen 1117 példány készült belőle. A GM 2002-ben hivatalosan leállította a projektet, és a kölcsönbe kiadott autókat egytől egyig visszavették. Az autók nagy részét megsemmisítették, csak mutatóba maradt néhány példány, de ezek sem működőképesek, miután a GM központilag deaktiválta mindet. Könnyen elképzelhető, hogy az XL1-essel is ugyanígy lesz: aki szert tesz egyre, csak néhány évre vásárolja meg a használat jogát, aztán az autók visszatérnek a gyártóhoz.

Az XL1 nem azért készült, hogy nagy tömegben forgalmazzák, hanem annak bizonyítására, hogy a Volkswagen képes olyan autót gyártani, amely egyetlen liter üzemanyaggal is megtehet 100 kilométert. A felhasznált műszaki megoldások – a karbonszálas karosszéria pillekönnyű magnézium vázon – miatt hasonlóan drága lehet a gyártása, mint a leggyorsabb szupersportkocsiké, de a VW-nek így is megéri a befektetés, hisz a márka arculatának jót tesz egy ilyen különleges modell.