Az év motorja 2013: izé...
Minden évben megválasztja 35 ország 87 kiválasztott újságírója az év motorjait, de talán még a zsűritagok sincsenek meggyőződve arról, hogy ennek bármi értelme lenne. A választással ugyanis van egy kis gond.
Aki évről évre követi a díjazott motorokat, annak feltűnhet, hogy sokszor évekig bent ragadnak az egyes kategóriák megválasztott motorjai, mintha nem is lehetne leváltani őket. Az 1-1,4 literes kategóriára a Volkswagen az 1,4-es TSI Twincharger motorral például már 2006 óta rátette a kezét, és nem engedi: idén is elhozták a serleget. Az okot abban kell keresni, hogy az International Engine of the Year szavazási rendszerében az egész világon forgalmazott motorok jelentős előnyhöz jutnak, a szűkebb piacokon kínált motorokhoz képest. Ettől függetlenül többnyire jó motorok viszik el a vándorserleget, de a tények teljes ismeretében erős a gyanú, hogy leginkább marketing-célból hozták létre az egész mustrát.
Idén - második alkalommal - a Ford háromhengeres, egyliteres EcoBoost motorjának jár a fődíj, és egyben az egy liter alatti kategória díja is. A BMW két kategóriában is nyert, az 1,4-1,8 literes kategóriában már hetedik éve. Érdekes még az év zöld motorja, a sűrített földgázzal üzemelő kéthengeres Fiat TwinAir, amely nem aratott egyöntetű sikert a szakmában.
Akárhogy is, idén nyolc gyártó hirdetheti magát azzal, hogy övé lett az év motorja, és egyik sem hazudik.
A teljes lista:
új motor | VW 1,4 literes TSI ACT |
zöld motor | Fiat 0,9 literes kéthengeres TwinAir CNG |
sportmotor | Ferrari 6,3 literes V12 (F12 Berlinetta) |
1 liter alatt | Ford háromhengeres EcoBoost |
1-1,4 liter | VW 1,4 literes TSI Twincharger |
1,4-1,8 liter | BMW-PSA 1,6 literes turbó (Prince) |
1,8-2 liter | BMW 2 literes, négyhengeres TwinTurbo |
2-2,5 liter | Audi 2,5 literes, öthengeres turbó |
2,5-3 liter | Porsche 2,7 literes közvetlen befecskendezéses (Boxster/Cayman) |
3-4 liter | McLaren 3,8 literes V8 |
4 liter fölött | Ferrari 6,3 literes V12 (F12 Berlinetta) |