Motor, amilyen még nem volt

2013.07.15. 15:33

Néhány vadhajtástól eltekintve a belső égésű motor ugyanúgy működik, ahogy Felix Otto megálmodta 137 éve. Ezzel megy most szembe Gary Waissi, az Arizonai Állami Egyetem professzora.

Elképzelése egyelőre csak tervek és számítógépes szimulációk formájában létezik, de elviekben életképesnek tűnik.  A Waissi-motor ugyanúgy a dugattyú mozgását használja ki, de nincs benne hajtórúd, és hagyományos értelemben vett forgattyústengely sem. Ezeket a feltaláló által „hajtótárácsának” nevezett alkatrész helyettesíti, amit a két egymással szemben elhelyezett dugattyú közvetlenül nyom a munkaütem során, így mozgásba hozva az excenteres tárcsát.

Waissi motorja elméletben  könnyebb, olcsóbb gyártani és kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, ami a gyártási költségeket és a meghibásodás esélyét is csökkentheti. A négyhengeres változat a hagyományos Otto-motor kilenc mozgó alkatrészével szemben csak ötből áll, és a mérnök számításai szerint a belső surlódása is csak a fele akkora. További előny lehet még a finomabb járás, ami szintén a kisebb mozgó tömeg eredménye.

A motor elvileg dízel vagy akár kétütemű is lehet, de a hengerszám növelésének sincs akadálya.  Waissi már építi az első prototípust, célja, hogy az év végére megbízhatóan üzemeljen. Ugyan az ötlet izgalmas és újszerű, azonban nem szabad elfelejteni, hogy egyelőre ez is csak tervek formájában létezik, de kíváncsian várjuk a gyakorlati megvalósítást.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.