Mire nem jó a Mazda dízele?
A Mazda mindig is szeretett kilógni a sorból, úgy tűnik, van egy furcsa vonzódásuk a szokatlan technikai megoldások iránt. 1991-ben örökre beírták magukat a történelemkönyvbe a Le Mans-i győztes, Wankel-motoros 787B-vel, most pedig a hasonlóan legendás indianapolisi versenyen állnak rajthoz egy dízel versenyautóval, amire 60 éve nem volt példa.
Utoljára 1952-ben versenyeztek dízellel az Indy 500-ason, egy 6,6 literes, soros hathengeres Cumminsszal. Ezzel a brutális autóval fotózták össze Rudolf Diesel találmányának nagy visszatérése alkalmából a Mazda 6-formájú Grand Am versenyautót, amelyben egy átalakított Skyactiv-D motor teszi a dolgát.
Nem titok, hogy a Grand Am versenygépeknek sok közük nincs az utcai autókhoz, a Mazda 6-ra emlékeztető héj alá viszont meglepően széria közeli motort szereltek. A gyár állítása szerint a motoralkatrészek több mint fele megegyezik az utcai autókéval, sőt, ha súly szerint nézzük a hányadot, 63%-os a széria alkatrészek aránya, ami egy ilyen szintű versenygépnél tényleg szokatlan.
Az idén indított két dízelmotoros Mazda persze saját kategóriában indul, amit a sorozat utolsó négy versenyén meg is nyertek, de a benzines élmezőnytől tekintélyes távolságban autóznak. A gyáriak nyilván nem is törnek abszolút győzelemre, inkább a Skyactiv technológia megbízhatóságát és versenyképességét szeretnék demonstrálni a meghódítani kívánt amerikai kontinensnek.