Ha elgurul a gyógyszer...

2013.09.13. 06:36

A Renault-standtól féltem egy kicsit, kerülgettem, mint kutya a forró levest. Irdatlan nagy volt, riasztóan sok autóval-színnel, le-fel ereszkedtek fura formájú gömbök tucatjai a plafonról és váltották színüket valami ismeretlen koreográfia szerint. Harsány színek – sárga, vörös, lila – mindenütt, kicsit mint a kaszinó a Félelem és reszketés Las Vegasban c. filmből annyi különbséggel, hogy előtte nem kellett benyomni semmit. Ráadásul dimbes-dombosra volt megépítve az egész, olyan pszichedelikus világot rajzolva ezzel, hogy ha szembe jött volna Megvagy hadnagy, akkor félreállok az útjából és köszönök neki.

A Renault persze ügyes játékos, a szemre sok autó valójában nem egyszer egy típus két-három változata volt, vegyes színben- és kivitelben, így a Captur crossover/egyterűt megnézhettük legalább féltucatszor, de ott volt egy rakás Clio, Twingo és persze a jól ismert villanyautók. Mégane RS-t nem láttam, pedig harangozták bőszen. Vagy csak beleolvadt a szőnyegébe.

Ami viszont volt – és ezzel a Renault vitte a pálmát döbbenet-szinten – az a tanulmányautó-mennyiség. És ami a legjobb: mindegyiken látszott, hogy hagyták, hadd tombolják ki magukat a formatervezők- és dizájnerek, mikor a marketing-osztály beszáll, akkor a vége úgyis egy Clio vagy Scénic lesz.

Eszméletlen dolgokat tudnak ezek. A franciáknak sosem kellett a szomszédtól kölcsönkérni egy féldeci kreativitást, ez látszik már az első tanulmányál, ami csak R-space Concept névre hallgat és 115 lóerős, 900 köbcentis, háromhengeres turbómotort álmodtak bele. Gigantikus nagy ajtajai vannak és hasonlóan nyílnak, mint a néhai Avantime-nál láttuk: ki és előre. Odabent minden hajlított és íves, a középkonzol a vezetőülésből nyúlik ki a műszerfal felé, de nem érnek össze. Elég menő, mint egy parancsnoki szék egy űrhajón.

Aztán pár méterrel arrébb egy tűzpiros, csodaszép, középmotoros-forma kupé: a DeZir. Nem mai gyerek, láthatta már a nagyérdemű, de olyan zseniális az egész, olyan tökéletes elegyet alkot a külseje és a beltér, hogy az döbbenet. Az ülőhelyek puha bőrrel kárpitozott, emberi testet szinte magukba szippantó kis cellák, szinte fekszünk az ülésben, ölünkben  a mély kormánnyal. És hallgathatjuk, hogyan zümmög a 150 lóerős villanymotor a hátunk mögött...

Végül a leendő Espace-utódnak megágyazó, részleteiben is abszolút precízen kidolgozott és kigondolt Initiale Paris-tanulmány. És ezt a szem nem tudja egyszerre befogadni, annyi minden szokatlan akad rajta/benne.

Például a felnik. Ezek mart-gravírozott és nagyon bonyolult mintájúak. Ez a fura háromszög-piramis-ötszög minta aztán folytatódik az autón végig: a küszöbökön, a lökhárító-betéteken és a karosszéria egyes elemein.

Az Initiale Paris tanulmánnyal egy teljesen új iskolát és fogalmat akarnak bevezetni illetve visszahozni a köztudatba: a francia prémium minőséget. Mindezt pedig kombinálni az egyedi és helyenként merész formatervvel. Én ezt leginkább kreativitásnak nevezném, remélem, újra kipattannak majd elmebeteg dolgok a fejekből, melyek az utcán kötnek ki.

Az egyterű leghátsó (harmadik) üléssora nem is sor, hanem szorosan egymáshoz illeszkedő bőrkárpit-csíkok, melyek mozgathatóak, így olyan formát tudnak felvenni, amilyet csak akarunk. A két első üléssor ülései a levegőben állnak, ugyanis a középkonzolban futó sínhez kapcsolódnak oldalról. Az alumínium-plexi szerkezetű tetőből kimarták Párizs térképét és felülről lefelé vetítve megadja a beltér egész textúráját. Az első napon még az Eiffel-torony helyén is állt egy kis makett, pontosan ott, ahol a valóságban.

Nagyon érdekes volt még a hátsó lámpa. Nem tudom, hogyan csinálták, de nézzék meg, mint egy tengeri rózsa, olyan. Eszméletlen.

Az egész autó a végletekig letisztult, minimális kezelőszervvel és bőséges helykínálattal. Már a szemnek is kényelmes, tényleg van benne valami enyhén barokkosan túlzó, ugyanakkor a végtelenségig felsőbbrendű kisugárzás. Mint egy XIV.Lajos korabeli zongorában. Elsőre soknak érezzük, de aztán rájövünk, hogy ez így kerek és kész.

Most várhatjuk hogy az új Espace ehhez képest milyen lesz...

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.