A hidrogén-autó marhaság

2013.10.25. 11:30

Hatalmas elánnal folyik a Tesla Model S bevezető kampánya, és ebben a cégalapító is aktív szerepet vállal. Nemrég Münchenben beszélgetett egész hosszan az európai újságírókkal – többek közt az elektromos autók és a többi alternatív hajtás viszonyáról.

A Honda FCX Clarity gyártója szerint már szériamodell - ehhez képest csupán egy maroknyi készült, és ezeket is csak bérelni lehet.
A Honda FCX Clarity gyártója szerint már szériamodell - ehhez képest csupán egy maroknyi készült, és ezeket is csak bérelni lehet.

Amire többen is felkapták a fejüket, az az a félmondat, amivel a tüzelőanyag-cellás autók említésére reagált. „Akkora marhaság” – szakadt ki az üzletemberből, aki azért el is magyarázta, mire gondolt pontosan. Musk szerint egyrészt az a gond a tüzelőanyag-cellás technikával, hogy hatékonyságban és árban még a jelenlegi legjobb lítium-akkumulátorokkal sem veszi fel a versenyt. Másrészt a tüzelőanyag-cellák táplálásához használt hidrogén túl veszélyes anyag. „Használható rakéták második fokozatában, de autókban aligha” – jegyezte meg.

Ha a csípős nyelvű üzletember szavaiból le is vonjuk az elfogultságot az elektromos autók irányába – hisz neki konkrétan a vagyona egy része bánja, ha a villanyautózás nem terjed el elég gyorsan – van mögöttük igazság. A hidrogén-töltő állomások kiépítése elképzelhetetlenül hatalmas feladat, és a hidrogén valóban nagyon nehezen kezelhető anyag. Ám ez csak a probléma egyik fele: jelenleg a tüzelőanyag-cellák gyártásához annyi platina kell, amennyiből sok ezer katalizátor legyártható, és ez jócskán megdrágítja ezeket az eszközöket.

Ennek ellenére több gyártó – köztük a Toyota és a Honda – is dolgozik az elérhető tüzelőanyag-cellás autón, bár egyelőre kevés sikerrel. Musk szerint ezek a cégek elsősorban marketing-szempontok miatt költenek ilyen irányú kutatásokra, de azt nyilván ő sem tudhatja biztosan, hogy hol járnak a fejlesztéssel a konkurensek.