Európa az Iránnal szembeni gazdasági szankciók bevezetésével bizonyos értelemben öngólt lőtt, hisz több nagy helyi vállalat szépen keresett a perzsa vásárlókon. Most, hogy enyhülnek a szankciók, a gyártók visszatérhetnek, de nem lesz könnyű menet – újra kell osztani a piacot.
Korábban négy autógyár, a Fiat, a Daimler, a Peugeot csoport és a Renault volt igazán erős Iránban. Bár létezik helyi autóipar is, saját típusokkal, ezek műszakilag meglehetősen elavultak, így az irániak is arra törekedtek, hogy a helyi gyártóknak külföldi partnereket, és ezzel korszerű műszaki megoldásokat szerezzenek. A szimbiózis annyira jól működött, hogy a Peugeot-Citroen második legnagyobb és legjövedelmezőbb piaca Franciaország után épp Irak volt – részben e bevételi forrás kiesésének is köszönhető, hogy most ekkora bajban van a francia gyártó.
Bár csak egy év telt el, mióta a külföldi cégek kénytelenek voltak kivonulni, elemzők szerint nehéz lesz a visszailleszkedés. Az iráni autógyárak közben igyekeztek a maguk lábára állni, és rossz nyelvek szerint a szankciók elrendelése mögött álló Egyesült Államok is igyekszik minden eszközzel saját gyártóinak – többek közt a General Motorsnak – kedvezni.
Egyes vélemények szerint ugyanolyan komoly verseny várható, mintha Irán vadiúj piac lenne, bár a franciáknak és olaszoknak azért van némi előnyük, hisz az ország útjait most is a Fiat, Peugeot és Renault modellek uralják.