2013.12.03. 18:16

A téli gumikra és a biciklilámpákra vonatkozó szabályok is változnak a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében, amely több ponton megváltoztatja az autó, a kerékpár és a motor forgalomban tartásának műszaki feltételeit rögzítő jogszabályokat. A jövő évtől elképzelhető, hogy a kötelezőbiztosításos káreseteknél figyelembe veszik majd, hogy a balesetben résztvevő járműveken volt-e négyévszakos vagy téli gumi.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden közölte az MTI-vel, hogy a legkésőbb 2014. január elsején hatályba lépő, közlekedésbiztonsági célú rendeletmódosítások egyszerűsítik a jogalkalmazást az üzembentartók számára, az európai gyakorlathoz igazodnak a kerékpárok kötelező felszerelését és gépkocsis szállításukat szabályozó előírások, és meghatározást adnak a téli gumiabroncsra.

Az NFM kifejti: jelenleg sem a hazai, sem a nemzetközi szabályozás nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát. Magyarországon is általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak. A szabályozás a gumiabroncs jelzések (pl. "M+S" vagy "Winter Use" felirat, "hópihe" ábra) tételes bemutatásával segíti az üzemben tartókat a megfelelő minőségű gumiabroncsok beszerzésében. Az új meghatározás szerint a bordázatnak 4 milliméternél mélyebbnek kell lennie a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében.

A kerékpároknál a megfelelő észlelhetőséget biztosító világító és fényjelző berendezésekre vonatkozó követelmények átalakításával olcsóbbá válik a kötelező tartozékok beszerzése (például led-lámpás világító testek alacsony energia-felhasználással). Az egyszerűsítés irányába hat, hogy a szabályozás a széles körben terjedő gyakorlatnak megfelelően megengedi a lámpa elhelyezését a kerékpáros ruháján. Az új előírások tételesen rögzítik a kerékpáros gyermekülés felszerelésének feltételeit is.

A rendelkezések lehetővé teszik a nappali menetjelző lámpa használatát a motorkerékpároknál. A közlemény szerint e járművek egyre nagyobb számban vesznek részt a kedvtelési és munkacélú forgalomban is. Biztonságos közlekedésükhöz elengedhetetlen a "látni és látszani" elv maradéktalan érvényesítése, a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések alkalmazása.

A módosítás pontosítja a rakomány-szállításra vonatkozó előírásokat is. Egyértelműen kimondja, hogy a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúlóan szállított rakomány (például vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.