Durvábban folytatódik a Mercedes-EU párbaj

2014.01.25. 06:34

Tavaly május óta dagad a klímagáz-botrány, amely lassan a Daimler AG és az Európai Bizottság bokszmérközésévé fajult. Most az EU Németország ellen indít kötelezettségszegési eljárást annak érdekében, hogy rászorítsa a Mercedest a tiltott klímagázzal szállított autók visszavételére.

A konfliktus abból eredt, hogy tavaly januártól olyan típus már nem kaphatott volna európai típusengedélyt, amelynek a klímaberendezése az üvegházhatást drasztikusan növelő R134a jelzésű gázzal működik. Ám a német hatóságok mégis megadták az engedély a Mercedes új fronthajtású modelljeire, illetve az új SL-re, amelyek mind ilyenek. A Mercedes ugyanis nem használja az egyetlen ismert megoldást, amellyel meg lehetne úszni a klímaberendezés áttervezését, mondván, hogy a Honeywell-Dupont HFO-1234yf gyúlékony, és ezért veszélyes volna az alkalmazása.

Azzal, hogy az EU eljárást indít a németek ellen, elérheti, hogy a Mercedesnek kiadott típusengedélyeket érvénytelenítsék, így a gyártónak vissza kellene vonnia mintegy 130 ezer autót, és ha folytatni akarja a kérdéses típusok forgalmazását, át kell térnie a HFO gáz alkalmazására. A kötlességszegési eljárás persze hosszadalmas, több hónapos, többlépcsős folyamat, és ha nem jár eredménnyel, az Európai Bíróságon folytatódhat az ügy, akár éveken át, így ezzel a Mercedes időt nyer, akár arra is, hogy megoldja a problémát, vagy legalább kihúzza a módosítások elvégzésével a következő modellfrissítésig. Nem lehetetlen, hogy ha kivárják az eljárás végét, és lenyelnek egy néhány tízmillió eurós büntetést, anyagilag még mindig ugyanolyan jól jönnek ki, mintha átalakítanák a jelenlegi klímaberendezést egy harmadik gáz használatára.

Az az érdekes, hogy eddig csak a Mercedes jelezte, hogy gondja van a HFO gázzal, a többi autógyártó egyszerűen áttért ennek az alkalmazására újabb modelljeiben. Az EU is erre a tényre építi érvelését. „A Mercedes biztonsági problémáról beszél, de mi nem látjuk bizonyítottnak, hogy a probléma egyáltalán létezik” – mondta Antonio Tajani, az Unió ipari biztosa.

Az eljárást egyébként láthatóan egyfajta precedensnek tekintik a felek. Tajani más tagállamoknak, így Belgiumnak, Nagy-Britanniának és Luxemburgnak is beígérte a kötelességszegési eljárást, ha a régebbi előírásoknak megfelelően engedélyeznek új típusokat.