2014.02.06. 08:59

Úgy néz ki, a Honda tervezői kidobtak mindent, fürdővizet, gyereket, és most épp megpróbálják újra feltalálni a szöget és a kalapácsot. Legalábbis erre a következtetésre vezet, ha megnézzük, mit művelnek mostanában – például a Vision XS-1 tanulmánnyal, amelyet az Új-Delhi Autószalonon állítanak ki.

Igaz, ami igaz, az erőfeszítés látszik: nincs a járműnek egy olyan szöglete – talán a gumiabroncsokon kívül – amelyet láthatóan ne akartak volna valahogy az átlagosnál is drámaibbá tenni. Játszottak a színekkel, stílusokkal, formákkal, de az összkép talán épp ezért nem sugároz egységet.

A legfeltűnőbb persze, hogy itt is megpróbálják eladni azt a széleinél felfelé húzott fémdíszt, amelyet láthatóan a márka jellegzetességének szánnak. Ám ez az elem itt olyannyira domináns, hogy meg is szűnteti az autókra százegynéhány éve jellemző arcszerű orrkialakítást. A nagy alumínium-színű izé körül meglehetős a káosz: van némi LED, némi hűtőrács, illetve fekete és kék felületek, de a rendezőelv nem igazán derül ki. Hasonlóan agyonkomplikált kompozíció bukkan fel a hatalmas ajtók aljánál, ami annál is furább, mert a forma egyes területei – jellemzően az övvonal feletti rész – feltűnően tiszta, már-már unalmasan egyszerű kialakítású.

Csak remélni lehet, hogy a Honda tervezői lassan azért kiszitálnak valamiféle egységes stílust ebből a formai kavalkádból, mert egyébként az autó koncepciója érdekes volna. Két nagy tolóajtó, három üléssor, szabadidőautó-arányok és célzerű, variálható belső tér – egy ilyen fazonú modell akár több lényeges piacon is sikert hozhatna a japánoknak.

Egyelőre úgy tűnik, sorozatgyártási terveik nincsenek, az XS-1-et inkább egyfajta jövőképnek szánja a Honda, amelynek bizonyos elemeivel esetleg más sorozatgyártású típusokon találkozhatunk majd.