Az üzemanyagtankon spórol a Mercedes

2014.02.13. 06:13

Kisautókra jellemző méretű üzemanyagtartályt épít a Mercedes az új C osztályba. Aki nagyobbat szeretne, némi plusz pénzért megkaphatja. De miért is jó ez?

Az üzemanyagtartály mérete általában autókategóriánként változik: kisautókba általában 40-45 literes tartályt építenek, az alsó középkategóriában 50-60 literes tank a jellemző, egy mérettel feljebb pedig 60-70 liter üzemanyag tölthető az autóba. Ez nem kőbevésett szabály, de mégis kevés a kivétel, hisz ez a gyakorlat bevált. A Mercedes C osztály is követte a szokást: 66 literes tartállyal forgalmazták az előző kivitelt. Az új generációba azonban jóval kisebb, 41 literes tank kerül, és ezt csak a vevő kérésére cserélik nagyobbra, amely az előző generációéval megegyező módon 66 liter befogadóképességű.

Mindezt azzal magyarázzák, hogy a C osztály fogyasztása alacsonyabb, de ez nem feltétlenül igaz, hisz mint tudjuk, az európai fogyasztásmérési szabványoknak nincs sok közük a valóságos értékekhez. Egy papíron 6-7 liter benzint fogyasztó modell vegyes használatban sokszor akár 9-10 litert is eltüntethet 100 kilométeren, vegyes ciklusban, a sofőr pedálkezelési stílusától és a forgalmi viszonyoktól függően. Ez pedig azt jelenti, hogy az új C osztállyal akár 400 kilométerenként meg kell látogatni egy-egy benzinkutat, a korábbi 6-700 helyett. Ez pedig már észlelhető különbség, aminek a vásárlók aligha örülnek majd.

Akkor mégis miért éri meg a kisebb tank a Mercedesnek? Nem igazán tudjuk. Így papíron ugyan csökkenthették az autó tömegét, a szabvány ugyanis előírja, hogy az autót 90%-ban feltöltött tartállyal kell mérni – vagyis a tartály-térfogat 25 literes csökkentésével a gyári tömegadat 12 kilogrammal csökkenhetett. Ám nem könnyű elképzelni, hogy ilyen mértékű tömegcsökkenésért megéri feláldozni a hatótávolság bő harmadát.

Aki akarja, rendelheti az autót 66 literes tankkal, de ez nincs ingyen, bár a felár nem túl sok. Az 59,5 euró – átszámítva úgy 18 ezer forint – nyilván fel sem tűnne a C osztály vásárlóinak. A kérdés az, hogy hányan siklanak majd el nagyvonalúan efelett az apróság felett, hogy aztán évekig átkozzák a Mercedest a kis tank miatt. Az az érzésünk, hogy ebből a lépésből könnyedén lehet öngól, pedig első hallásra lényegtelen apróságról van szó.