Itt az új, marconább Audi TT

2014.03.04. 11:54

Bevált receptet nem érdemes megváltoztatni. Láthatóan ebben a szellemben nyúltak az Audi tervezői a TT Coupéhoz. Az alapvető recept tehát maradt: VW Golf padlólemez, szabvány keresztben álló motoros a hajtásrendszer és a két egyszerű ívvel megrajzolható forma. Ám a harmadik generációs modell csak messziről emlékeztet az elődjére, hisz csak a séma ugyanaz, a részletek teljesen újak.

Az autó sziluettje nagy vonalakban olyan, mint az elődé: megmaradt a lendületes ívű tető, a viszonylag magas, ívelt felületű övvonal, a hangsúlyos sárvédőívek – mindaz, ami eddig is felismerhetővé tette a TT-t. A részletek azonban tudatosabb, jobban összecsiszolt hatást keltenek. Az orr-rész már az aktuális Audi arculathoz passzol, a hatszögletű hűtőmaszk és az alacsony, csíkszerű fényszórók agresszívebb karakterűek, és nem csak az elődmodellnél, de megkockáztatnánk, hogy minden eddig bemutatott Audi modellnél. Ha közelebbről nézzük, bőven akad még formai érdekesség az új TT-n, amilyen a hátsó ablak alatti felület – ez az autó övvonalát folytatja, és egyben légterelő is, amely 120 km/h felett kiemelkedik a karosszéria síkjából, jelentősen növelve a hátsó tengelyre ható leszorító erőt.

Az óvatosan átdolgozott lemezek alatt teljesen új műszaki alapokat találunk. Az Audi itt már az MQB padlólemezt használta, tartva magát a hagyományhoz, hogy a TT a mindenkori legfrissebb Golf alapjaira épül. Ez némi súlycsökkenést jelent az elődhöz képest: ezúttal 50 kilogramm az eltérés az új modell javára, azaz a sportkocsi üresen csupán 1,23 tonnát nyom. A TT rövidebb is lett: a hossza 4,18 méter, két centivel kevesebb mint az előző generációé. Ugyanakkor a tengelytáv 3,7 centivel nőtt, a szélesség 0,8 centit csökkent, a magasság pedig változatlan maradt. A méretek csökkenése ellenére a csomagteret bővíteni tudták valamelyest, így az új TT hátuljába már 305 liternyi csomag fér.

A motorválaszték egyelőre csupa kétliteres turbómotorból áll. A leggyengébb a TDI motoros változat, ez 184 lóerős, 7,2 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, és 235 km/h a végsebessége. Itt csak az első két kerék hajtott, cserébe az átlagfogyasztása vegyes ciklusban 4,2 l/100 km. Akit kevésbé érdekel a fogyasztás egy sportkocsinál, és jobban a dinamika, az kétféle benzines közül választhat. Az alacsonyabb teljesítményű is 230 lóerős, 370 Nm-rel – ez még rendelhető fronthajtással és kézi váltóval, ami 6 másodperces gyorsulási időt jelent 100 km/h-ra, de összkerék-hajtással és S-Tronic váltóval is elérhető, így akár 5,3 másodperc alatt is meglehet a százas sprint. A csúcsváltozatba, a TT-S-be ugyanennek a motornak a 310 lóerős, és 380 Nm csúcsnyomatékú változata kerül – ezzel már 4,7 másodperc alatt elérhető a 100 km/h, azaz gyorsulás tekintetében nagyjából ugyanazt tudja, mint egy alapkivitelű Porsche 911-es. Mindkét benzinessel könnyedén elérhető az elektronika által beállított 250 km/h-s sebességkorlát.

A TT természetesen az MQB platformhoz gyártott legjobb futóművet kapta meg, a Golf erős változataihoz kifejlesztett négylengőkaros hátsó felfüggesztéssel, és az eddigieknél sportosabb hangolással. A TT-S-t ráadásul még a többi TT-hez képest is egy centivel lejjebb ültették. A típus úttartását változó lengéscsillapítással is javítják, méghozzá a gyors, mágneses elvű rendszert alkalmazzák itt. A fékrendszer is a motor teljesítményéhez igazodik, az erősebb változatokon elöl 338 mm átmérőjű, belső hűtésű tárcsákat használnak.

A belső teret is átdolgozták, ha ez nem is tűnik fel elsőre. Az új TT műszerfala ránézésre hagyományos, két körműszeres darabnak tűnik, pedig egy 12,3 hüvelykes kijelzőn jelenik meg minden, amelyet az Nvidia Tegra 30 jelzésű grafikus chipje hajt meg. De ez nem az egyetlen, ránézésre egyszerű, mégis korszerű megoldás: a klímaberendezés vezérlését és az állapotát mutató kijelzőket is a szellőzők közepén kialakított forgókapcsolókba telepítették. Ezekkel a megoldásokkal elérték, hogy a műszerfal ne hasson ijesztően komplikáltnak, mégis tartalmazza az összes kezelőszervet, amire szükség lehet út közben. A típushoz természetesen a csúcsminőségű hi-fi is kapható: az Audi 12 hangszórós Bang & Olufsen rendszert kínál, 14 csatornás erősítővel.