Apokalipszis előtt az autógyártás?

2014.03.31. 14:53

Ismét felbukkant az a jóslat, amely az autóipar gyors és brutális összeomlását jelzi előre. Már húsz éve is hallottuk, és egyelőre nem vált valóra, de egyáltalán nem biztos, hogy nem is fog.

Ezúttal a Morgan Stanley iparági elemzője, Adam Jonas kongatta meg a vészharangot. Azt állítja, húsz év múlva a jelenlegi, mintegy 30 autógyártóból legfeljebb ha hat marad. Mindezt a gyorsan változó gazdasági környezettel és a műszaki előrelátás hiányával magyarázza az elemző. Mindezt persze kár volna kész tényként kezelni, hisz az előrejelzés már húsz éve is ugyanez volt, ám az autógyárakat, amelyek kis híján csődbe jutottak, mindig megmentették. Általában valamiféle állami segítség volt a háttérben, mint legutóbb a GM, a Chrysler vagy a Peugeot esetében, de az is előfordult, hogy a tulajdonosok nyúltak a zsebükbe, hogy fenntartsák autógyáruk fizetőképességét, ahogy a Mitsubishinél láthattuk.

Jonas szerint a nagy autógyárak a Tesla példáját kellene kövessék, amelynek sikerült egy komoly innovációval sikeresen piacra lépnie. Ahelyett, hogy aktuális modelljeik csiszolgatásán, felújításán dolgoznának, inkább azon kellene munkálkodniuk, hogy élenjáró megoldásokat fejlesszenek, és ezeket minél hamarabb sorozatgyártásba küldjék. A megállapítás tetszetős, hisz a Tesla körül manapság kialakult felhajtást nagy divat emlegetni. Ugyanakkor az legalábbis kérdéses, hogy a Tesla Motors sikere mennyire köszönhető a villanyautó-technológia életképességének, és mennyire az ügyes reklám gerjesztette időleges keresletnek, amely ugyanolyan hírtelen összeomolhat, mint amilyen gyorsan feltámadt.

Az jó ideje egyértelműnek látszik, hogy a világon túl sok az autógyártó, és túl nagy a gyártókapacitás a valós kereslethez képest. Ugyanakkor időről időre bebizonyosodik, hogy az autógyártók számának csökkenése nem az egyetlen lehetséges kimenetel. Az átlagosnál olcsóbb modelleket forgalmazó Dacia sikere, és a kinai autópiac félelmetes sebességű növekedése két olyan esemény a közelmúltból, amely azt mutatja, hogy a világ autópiaca messze nem telített, ahogy azt sokan gondolják.

Mi a fentiek miatt nem fogadnánk rá, hogy Adam Jonas jóslata beválik, és 2034-re hatra szűkül az autógyártók köre, bár ez is egy lehetséges forgatókönyv. Ahogy az is, hogy a kínai autógyártók közül néhány kilép a nemzetközi porondra, és tovább növeli a konkurensek számát.