Túl nagyot harapna a Fiat?

2014.04.02. 06:29

Nagy átszervezés közepén van a Fiat-Chrysler: két külön vállalatból egyet próbálnak faragni, miközben a cégvezetés új üzleti tervet ír, amely 3-5 éven belül közel megduplázhatja a vállalat súlyát.

Az efféle tervek természete persze az optimizmus. Ha minden a tervek szerint alakul, akár össze is jöhet az az évi 6-7 milliós eladási szint, de ebben már most, a tervek nyilvánosságra hozatala előtt sem hisz igazán a Fiat első embere. Sergio Marchionne, aki májusban maga prezentálja majd az új menetrendet, azt mondja, a lehetőséget látja, ugyanakkor egyáltalán nem biztos benne, hogy a tervekből valóság lehet.

Amit terveznek, az valóban nagyon nagy ugrás lenne, hisz a Fiat és a Chrysler együtt 4,4 millió autót adott el tavaly. Ez nem rossz eredmény, de 30-50%-os növekedés 3-4 év alatt, most, hogy az európai piacon komoly növekedést az évtized vége előtt senki nem mer jósolni, legalábbis merész elképzelés. Az azonban már most látszik, hogy a Fiat jól járt a Chryslerrel: nagyrészt az amerikai részlegnek köszönhető, hogy az idei évre 3,6-4 milliárd euró nyereséget vár a vállalat, 93 milliárdos forgalom mellett, és ez nagyrészt az amerikai piacnak köszönhető.

Ugyanakkor a Fiat Európában nem áll igazán jól. Olaszországban már alig készül autó, a Lancia megszüntetéséről már tényként beszélnek, és az Alfa Romeo feltámasztása sem sikerült a hat eddigi nekifutásból egyszer sem. Márpedig a Fiatban látszik nagyobb növekedési potenciál, és valószínűleg igyekeznek is fejleszteni az európai részleget, bár a részleteket valószínűleg csak egy bő hónap múlva ismerhetjük meg.

Ha mégis összejönne a Fiat-Chryslernek a kitűzött növekedési cél, azzal az autógyártók középmezőnyének elejét érné be a vállalatcsoport. Hasonló nagyságrendű eladásai manapság a Fordnak (6,3 millió autó), a Hyundai-Kiának (7,4 millió autó) és a Renault-Nissannak (8,3 millió autó) vannak jelenleg.