Eltűnik az autók formaterve?

2014.05.08. 15:05

Walter da Silva, a VW csoport formatervezési vezetője azt mondja, a szén-dioxid-kibocsátási normák fogják megölni az autók formatervét, méghozzá nem is túl sokára. A szakember szerint a formák kialakítására a formatervezőknek már nem lesz sok befolyása, mivel az eszköztárukban alig marad valami.

„Az aerodinamika nem művészet, hanem tudomány. Az autóiparban a dolga, hogy csökkentse a légellenállást, és nemigen veheti figyelembe az olyan szempontokat, mint a márkaarculat. Ha megnézzük például az alacsony fogyasztásra kihegyezett Toyota Priust és Honda Insightot, majdnem ugyanazt a sziluettet, ugyanazokat az arányokat láthatjuk, szinte csak a felület színezése tér el formai szempontból.” - mondta Da Silva. Valószínűleg igaza lesz: ha az átlagfogyasztást 3 liter alá kell majd csökkenteni, akkor a formának maximálisan az aerodinamikai hatékonyságot kell szolgálnia. A tervezőknek pedig legfeljebb az olyan részletekbe lesz beleszólása, mint a fényszórók formája, vagy a jelvények elhelyezése.

Tisztán hatékonysági, környezetvédelmi szempontból persze ez az optimális – tulajdonkápp pazarlás, hogy a legtöbb gyártó még mindig nem a legkisebb légellenállású formát alkalmazza – de ez részben a vevők miatt van. Az ideális, cseppforma kialakítás kompromisszumokat kényszerít az autó tulajdonosára egyebek közt a belső tér méretében, és az autó megjelenését tekintve is, és a vevők egy jelentős része az autó formáját is nézi, amikor választ. Eddig elegendő volt, ha a tervezők leburkolták az autók alját és lezárták a felesleges nyílásokat és légbeömlőket, ám az elvárások szigorodásával ennyi már nem lesz elegendő.

Valószínű, hogy ez utóbbi téren a következő években minimálisra csökken majd a különbség a különböző gyártók modelljei között – nem kizárható, hogy hat-nyolc éven belül tényleg csak a jelvény alapján tehetünk majd különbséget az egyes gyártmányok közt.