Már élesben próbálják az Audi szuperdízelét

2014.05.29. 06:23

Az elektromos hajtású feltöltőkkel sokan próbálkoztak már, de sorozatgyártásra is alkalmas változatot eddig senki nem készített. Az Audi most egy lépéssel közelebb került a technológia kifejlesztéséhez: van egy működő prototípusuk.

Az RS5 TDI tanulmányból egyszerűen kidobták a V8-as benzinmotort, és beépítették azt a 3 literes, kétlépcsős feltöltésű dízelmotort, amelyet már az elektromos turbóval szereltek fel. Ez egy érdekes keverék-megoldás: a kisebbik turbót pörgetik fel villanymotorral, de csak percenként 3000-es fordulatszámig, utána már kizárólag a kipufogógáz állítja elő a töltőnyomást. A kétturbós motor kivételesen erős: a csúcsteljesítménye 385 lóerő, a maximális nyomatéka pedig 750 Nm. Az elektromos turbónak viszont inkább abban van szerepe, hogy a nagy teljesítmény mellett is vezethető marad a kísérleti autó, hisz jelentősen csökkenti a feltöltőrendszer tehetetlenségéből származó késedelmet – köznyelven a turbólyukat.

A villamos hajtás és a turbófeltöltés kombinációját – egyebek közt a Formula 1-es és hosszú távú autóversenyek szabályzatának megváltozása miatt – mostanság egyre több gyártó fedezi fel, és az elmúlt egy-két évben számos szabadalom született ebben a témában. Ám úgy néz ki, az Audi igyekszik minden más gyártónál előbb gyártásra alkalmassá tenni a technikát, amely a turbómotorok egyik legnagyobb hátrányának kiküszöbölésében segíthet.