Elékszült az AMG új szupermotorja

2014.06.13. 13:39

Meglepő, hogy az AMG újabb V8-ast mutat be, hisz az 5,5 literes ikerturbós bevezetését épp csak befejezték, de úgy tűnik, a hengerűrtartalom-csökkentés nem állhat meg. Az új motor 4 literes, és elsőként az AMG GT sportkocsiba építik be.

Az új AMG GT a korábbi SLS könnyebb és kevésbé drága alternatívája, ennek megfelelően a motorja is kisebb lesz, alacsonyabb teljesítménnyel. A különbség az SLS 575 lóerős V8-asához képest nem olyan nagy: az új, négyliteres V8-as csúcsteljesítménye 510 lóerő, a maximális forgatónyomatéka pedig 650 Nm – ez utóbbi ugyanannyi, mint a régi, 6,3 literes szívómotoré. Az új négyliteres azonban kisebb fordulaton erősebbnek is érződhet majd, hisz két turbófeltöltőjének köszönhetően a maximális nyomaték már 1750-es fordulatszámon jelentkezik, míg az SLS nyolchengeresét 4750-ig kellett pörgetni, hogy elérje a nyomatékcsúcsot.

Az új motor a maga nemében igen könnyű – 209 kilogrammot nyom – és a tervezők számos helyen alkalmaztak benne különleges anyagokat és műszaki megoldásokat, hogy a nagy terhelés se csökkentse jelentősen az élettartamát. Ilyen a cirkónium-ötvözetből készült hengerfej, amely állítólag az iszonyatos hőterhelés miatt volt szükséges, vagy a hengerfalakon alkalmazott súrlódáscsökkentő bevonat, amely jelentősen csökkenti a motor belső súrlódását.

Nem kérdéses, hogy az AMG a rendelkezésére álló legfejlettebb műszaki megoldásokat igyekezett felhasználni, így teljesítményben megközelítették a másik négyliteres, ikerturbós V8-ast a piacon, amelyet az Audi és a Bentley által használ. Azt persze nehéz megítélni, hogy még mennyi tartalék van ebben a formátumban, de valószínűleg akad – legalábbis a kétliteres, négyhengeres turbómotorokból kiindulva, amelyek már most 180 lóerőnél járnak literenként, míg az új négyliteres alig lépte át a 125 Le/l-es határt.

A motor papíron nagyszerű, de hogy a valóságban milyen lesz, azt legkorábban az év vége felé tudhatja meg néhány szerencsés. Az AMG GT, amely a Lamborghini Huracán, a Ferrari 458 és a Porsche 911 Turbo közvetlen ellenfele lesz, az ősszel mutatkozik be, a gyártása pedig 2015 elején kezdődik.