Turbós háromhengeres lett az Év Motorja

2014.06.26. 11:51

Az Év Motorja zsűri az idén a Ford ezres Ecoboost motorjának ítélte az abszolút elsőséget, de akad azért néhány V8-as is a díjazottak között.

Mondhatni az abszolút politikai korrektség jegyében szavaztak az idén az Év Motorja zsűri tagjai: az élre csupa apró és kis hengerszámú motor került, a 999 köbcentis Ford turbómotor kapta a legtöbb pontot, megelőzve a BMW i3 647 köbcentis hatótáv-növelő motorját, és a VW szintén 999 köbcentis háromhengeresét, amely már nem csak szívómotorként érhető el, de turbófeltöltéssel is. Abban azért nem lennénk biztosak, hogy manapság tényleg ezek lennének a világ legjobb motorjai – a BMW hatótávnövelője ráadásul szinte bármilyen karakterű lehetne, ez működés közben ki sem derülne – de manapság a kis turbós benzineseket erőltetik a közönségre a gyártók, és úgy néz ki, a zsűriben ülő újságírók sem szerettek volna szembe menni a trenddel.

Természetesen egy csomó más díjat is kiosztottak. Az év sportmotorja a Ferrari 4,5 literes V8-asa lett, az év új motorja az AMG 360 lóerős kétliterese, az év zöld motorjának pedig a Tesla elektromos hajtásláncát választották. A díjazott motorok persze saját kategóriájukat is megnyerték, de akad még néhány fel nem sorolt kategória-győztes. Így 1 és 1,4 liter közt a VW 1,4 literes TSI motorját tüntették ki, 1,4 és 1,8 liter között a BMW-PSA lassan nyugdíjba vonuló 1,6 literes turbómotorja a legjobb, 2 és 2,5 liter közt az Audi 2,5 literes, öthengeres turbómotorja, 2,5 és 3 liter között a BMW háromliteresturbós hathengerese kapott díjat, 3 és 4 liter közt pedig a McLaren 3,8 literes biturbó V8-asát hírdették ki győztesként.

Nagy kérdés persze, hogy ennek a díjnak van-e egyáltalán értelme, azon kívül, hogy a gyártók marketingesei szívesen használnak egy-egy ilyen címet a reklámkampányok során. Hisz egy-egy motor teljesen más arcát mutathatja akár ugyanabban az autóban is, ha más áttételezésű váltóval, netán más csillapítási karakterisztikájú motortartókkal párosítják. A motor a rendszer egyetlen elemeként önállóan nehezen értelmezhető, így meg mernénk kockáztatni, hogy ezek a díjak sem helyettesíthetik a motor kiválasztásánál a személyes próbával beszerezhető tapasztalatokat.